foto: Siemens Mobility/Siemens vyrábí 180 vozů Viaggio Comfort (ComfortJet) pro České dráhy
Zakázku na dodání 20 komfortních devítivozových netrakčních jednotek s nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h uzavřelo konsorcium Siemens Mobility – Škoda Group v roce 2021. Postupné nasazení do provozu proběhne v letech 2024 až 2026. Kontrakt v hodnotě téměř 12,5 miliardy korun umožňuje odebrat celkem 182 vozů. Pro osobní přepravu ČD jich je určeno 180, zbylé dva si pořídila Správa železnic pro účely testování tratí.
Vlakové jednotky disponují řadou inovativních funkcí. Cestující například ocení technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do interiéru se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel, nastavitelná sedadlav první i druhé třídě, nabíjecí zásuvky pro elektrokola či bezdrátové nabíjení mobilních telefonů v první třídě. Standardně bude k dispozici wifi připojení, palubní informační a rezervační systém, dětské kino a místa pro uložení 12 jízdních kol.
Psali jsme
Stovky zástupců zemí z celého světa v těchto dnech zasedají v Lipsku na summitu Mezinárodního dopravního fóra. Čtvrteční části třídenního…
Jednotky budou schváleny pro provoz v České republice a okolních evropských státech (v Německu, Polsku, Rakousku, Slovensku a Maďarsku). Interoperabilita vozidel je zajištěna splněním specifikací TSI, řídicí vůz bude vybaven palubní jednotkou jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS i národními vlakovými zabezpečovači. Z hlediska požární ochrany jsou vozidla řešena i pro provoz v dlouhých tunelech.
Devítivozová netrakční jednotka ViaggioComfort bude tvořena:
- čelním řídicím velkoprostorovým vozem 1. třídy,
- vloženým velkoprostorovým vozem 1. třídy,
- vloženým restauračním velkoprostorovým vozem 2. třídy,
- vloženým víceúčelovým velkoprostorovým vozem 2. třídy pro rodiny s dětmi, pro osoby se sníženu schopností orientace a pohybu a se služebním oddílem (infopointem),
- 4 vloženými velkoprostorovými vozy 2. třídy,
- koncovým velkoprostorovým vozem 2. třídy s oddílem pro přepravu jízdních kol,
- celkem bude jednotka disponovat 99 sedadly v 1. vozové třídě, 456 sedadly ve 2. vozové třídě, 18 sedadly v restauračním oddíle.
Psali jsme
Ve světě, který směřuje k digitalizaci, není změna jen možností, ale i požadavkem pro přežití. RAILTARGET vám přináší exkluzivní rozhovor s Jensem…
Služby a komfort na palubě netrakčních jednotek od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Group:
- restaurační oddíl s moderní kuchyní pro přípravu teplých či studených pokrmů a dalšího občerstvení během cesty
- velkoprostorový klimatizovaný interiér
- tlakotěsnost celé soupravy (důležitá při jízdě vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlaků, zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér
- bezbariérový, otevřený široký volný průchod mezi jednotlivými vozy
- mezi oddíly pro cestující a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané infračerveným senzorem
- nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti
- ergonomická, polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem
- sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání proti sobě
- bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě
- zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení přenosné elektroniky cestujících
- inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do interiéru se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci
- bezdrátová datová síť WiFi pro internetové připojení včetně zábavního a informačního palubního portálu
- elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém
- bezbariérová úprava pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků
- dětské kino, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků, místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení akumulátorových baterií elektrických kol) a stojany pro uložení objemných zavazadel
Výroba vozů je v plném proudu. Probíhá v závodech Siemens Mobility ve Vídni, Grazu a v Mnichově a v závodě Škoda Group v Ostravě.
Ve vídeňském závodě Siemens Mobility už byly vyrobeny skříně pro 22 vozů a v ostravském závodě Škoda Group probíhá montáž vnitřního vybavení a interiérů u devíti vozů. V Grazu (Štýrském Hradci) v závodě Siemens Mobility běžínaplno výroba podvozků. Ve výrobě jsou již také řídicí vozy, které představují nejsložitější článek celé netrakční jednotky. Montáž kabiny a řídicích systémů probíhá v mnichovském závodě SiemensMobility, který se specializuje na výrobu lokomotiv a probíhá zde i produkce lokomotiv Vectron včetně těch, které si objednaly České dráhy.
Psali jsme
Peter Kremský, poslanec OĽANO a predseda Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti považuje za najväčšie problémy slovenských železníc zanedbanú…
Výroba Vídeň
- Spodek vozu – 25 ks
- Hrubá stavba – 22 ks
Výroba Mnichov
- Konečná montáž řídicího vozu – 1 ks
Výroba Ostrava
Zdroj: Siemens Mobility
Tagy