EU version

Železniční neštěstí, které otřáslo dějinami. Černý rekord drží Srí Lanka

Železniční neštěstí, které otřáslo dějinami. Černý rekord drží Srí Lanka
foto: Kieran Doherty / Reuters.com/Vlakové nešťastia PARALIYA Sri Lanka 2004
27 / 12 / 2023

Vlak je obrovský kolos, který dokáže převážet až tisíce cestujících. Pokud se stane vlakové neštěstí, může to mít o to hrůzostrašnější následky. Na Srí Lance se odehrálo největší vlakové neštěstí, které bylo způsobené obrovskou vlnou tsunami.

Podle odhadů 26. prosince 2004 zemřelo při nehodě 1700 až 2500 lidí. Bohužel, neštěstí se nedalo v té době zabránit, přírodní živel zaútočil v celé své síle a lidé nebyli varováni. Během vánočních svátků, byly vlaky přeplněné, cestovalo se z krajiny do krajiny a z města do města. I poškozený vlak byl v tu dobu přeplněný.

Co se vlastně stalo?

V důsledku zemětřesení v indickém oceánu se pohnuly tektonické, které vyvolaly obrovskou vlnu tsunami, která zasáhla i pobřeží Srí Lanky. Vlak, který byl přezdívaný i Královna moří v neděli v devět hodin ráno vyrazil z největšího města Colombo, na jih do města Gálla. V osmi přeplněných vagónech bylo až 1500 cestujících, kteří měli jízdenky. Odhaduje se ale, že na palubě bylo lidí mnohem více.

Železniční trať projížděla přes pobřeží, které se v tu dobu proměňovalo ve spoušť. Dispečeři se v čase, kdy tsunami zaútočilo na Srí Lanku snažili Královnu moří varovat, ale bez úspěchu. První vlna strhla vlak, který stihl zastavit a posloužil lidem na ulici jako úkryt. Lidé se tak báli, že se schovali pod vlak, jiní se vyškrábali na jeho střechu.

Adam Jones / Detail of 2004 Tsunami Memorial / Wikimedia Commons

Po chvíli měli lidé naději, že mají to nejhorší za sebou a dostanou se domů za svými rodinami. O patnáct minut později však přišla druhá vlna, která odhodila vagóny z kolejí a okamžitě je zalila vodou. Nejvíce lidí zemřelo utonutím, neboť se ze zatopených vagónů nedokázali dostat ven na svobodu. Královna moří byla zaplavena v městské čtvrti Telwatta.

Během druhé vlny neměli lidé téměř žádnou šanci. Počet mrtvých se liší. Avšak, uvádí se počet mezi 1700 až 2500 obětí. Přeživších by mělo být jen 150 lidí. Železniční trať museli opravit, protože tato trať byla jediná, která spojovala sever a jih Srí Lanky. 21. února 2005 byla železnice znovuotevřena.

Největší vlakové neštěstí v Československu

Největší neštěstí v tehdejším Československu se stalo v pondělí 14. listopadu 1960 v podvečerních hodinách na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, přibližně 1500 metrů od stanice Stéblová. Osobní vlak 608 Liberec – Pardubice se čelně srazil s osobním vlakem Pardubice – Hradec Králové. Lidé uhořeli zaživa poté, co se z lokomotivy 608 žhavé uhlí, které zapálilo unikající naftu z motorového vlaku 653. Během nehody zemřelo 118 lidí. Desítky z nich přežily, ale byli těžce zraněni. Některá zranění si vyžádala amputaci končetin. Více jsme o této události psali již zde.

Zdroj: interez.sk

 

Tagy