foto: Železničář /Martin Kavka, mluvčí SŽ
Martin Kavka vyměnil zásahovou uniformu za mikrofon a od roku 2025 hájí barvy Správy železnic. Z pozice mluvčího se věnuje krizové komunikaci při mimořádných událostech. Jak sám říká, z požárů a záchrany životů přešel do světa zpoždění a srážek vlaků.
Před třiceti lety nastoupil Martin Kavka k pražským hasičům, později se stal vyšetřovatelem a nakonec mluvčím. V roce 2019 byl oceněn jako mluvčí roku a od roku 2025 působí na plný úvazek jako mluvčí Správy železnic, kde se zaměřuje na mimořádné události.
Martin Kavka: Přechod od hasičů k železnici
Kavka přiznává, že orientace v drážním prostředí nebyla snadná, ale díky synům, kteří pracují v železniční dopravě, se mu dařilo rychle se zorientovat. I přes změnu oboru zůstává spojen s hasiči, zejména při řešení mimořádných událostí na železnici.
Práce mluvčího na železnici je podle Martina Kavky náročnější než u hasičů. Zatímco u hasičů jde často o hrdinské příběhy, na železnici převažují negativní zprávy o zpožděních a nehodách. Snaží se proto zdůrazňovat pozitivní aspekty, jako je snaha zaměstnanců obnovit provoz co nejdříve.
Psali jsme
V Hustopečích nad Bečvou došlo k vážné železniční nehodě, při které vykolejil nákladní vlak převážející sedmnáct cisteren naplněných benzenem.…
Mluvčí Martin Kavka: Náročná komunikace nehod a srážky vlaků
Kavka zdůrazňuje, že informovanost cestujících je klíčová. „Když někde stojíte jako cestující ve vlaku uprostřed pole, je vám informace, proč vlak stojí, fakticky k ničemu. Čekání neukrátí,“ říká s tím, že lidé jsou ochotni více odpustit, když vědí, co se děje. Proto se snaží zlepšit komunikaci a vysvětlovat, jaké kroky se podnikají k řešení problémů.
„Ke Správě železnic jsem nastoupil v lednu 2024 a hned záhy se stala nehoda u Dolní Lutyně, kde se střetl vlak InterCity s kamionem převážejícím vrtnou soupravu. To bylo hození do vody. Byť to zároveň bylo dost podobné tomu, co jsem znal od hasičů,“ popisuje události mluvčí Martin Kavka s tím, že bylo třeba být rychlý, přesný, mít dobré informace a z nich formulovat pochopitelné výstupy pro média, sociální sítě. Mezi náročné pak řadí i srážku vlaků v Pardubicích nebo povodně. Kavka oceňuje práci drážních hasičů, kteří jsou často nepostradatelní v obtížně přístupném terénu.
Prevence a sociální sítě
V rozhovoru zazněla i otázka, jak přimět lidi, aby neztráceli kolem dráhy ostražitost. „Co tedy obecně až na výjimky nekomunikuji, to jsou srážky vlaku s osobou, nebo sebevraždy. Bohužel se stávají denně a zároveň nechceme, aby se smutná zpráva dostala k blízkým z médií,“ řekl mluvčí Kavka v rozhovoru s tím, že je dobré i edukovat okolo vlaků.
„Konkrétně si teď vzpomínám na nedávný případ v Zábřehu na Moravě, kde lidé těsně přeběhli před Pendolinem v plné rychlosti. To se slovy nedá předat, když to ale člověk vidí… Troufám si říct, že u toho zamrazí i zkušené železničáře. A tím více laiky,“ popisuje a přechází k tomu, že se snaží na sociálních sítích i témata někdy ale i odlehčit.
Nechci být za každou cenu vtipný, reaguje Kavka
„Ten smysl je asi zjevný, ne že bych chtěl být za každou cenu vtipný, ale pokud umí být oficiální profil v rozumné míře a případě, že se to hodí, odlehčený, obrovsky mu to zvyšuje dosah. Což se pak velmi hodí, když potřebujeme ven předat něco podstatného. U veřejné a zejména státní organizace je ale velmi důležité a složité to vybalancovat tak, aby to nepřešlo za hranu trapnosti a ve výsledku to nebylo kontraproduktivní,“ přibližuje.
Co mu bude chybět, zazněla další otázka. Kavkovi bude chybět práce v terénu a přímá účast u zásahů. U Správy železnic očekává více kancelářské práce, ale věří, že dobře nastavená komunikace může mít větší dopad. Martin Kavka zůstává i na nové pozici věrným svému přesvědčení: informovanost a včasná komunikace jsou základem důvěry veřejnosti.
Zdroj: Železničář