EU version

Víme první: Němci se s tím nemažou. Opravy tratí bez zbytečných razítek

Víme první: Němci se s tím nemažou. Opravy tratí bez zbytečných razítek
foto: DB/DB
11 / 04 / 2025

Budoucí koaliční vláda CDU/CSU chystá zásadní změny ve výstavbě infrastruktury, financování železnic i pravidlech pro dálnice. Zrychlí se povolovací řízení, vzniknou nové fondy. Vládní plány počítají i s rychlým spojením s Českem. RAILTARGET má detailní přehled změn.

RAILTARGET informoval 11.3. o prvním návrhu koaliční smlouvy budoucích partnerů vládní koalice CDU/CSU v dopravě. Více zde. Podívejme se na to, jak se právě ukončená jednání promítla do skutečného programu a v čem jsou oproti návrhu odlišnosti v dopravě a v dopravní infrastruktuře.

Jednou a dost! Němci chtějí zjednodušit schvalovací procesy výstavby

Koalice se shodla na tom, že plánovací a povolovací procesy musí být zásadně a odvážným způsobem přepracovány a zjednodušeny. Územní plánování, stavební řízení, procedury posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) má být koncentrováno do jednoho procesu pod názvem „one-for_many“. Územní plánování má být projektově podřízeno veřejnému zájmu, procesní kroky mají být závazné a s minimální potřebou času. Zapojení veřejnosti (EIA, ale i další procesní kroky) má být nastaveno do principu „jednou a dost“, což zásadním způsobem omezí odvolávání a procesní kroky ve správním řízení.

Stavby, které nahrazují původní existující infrastrukturu, mají být zcela osvobozeny od jakéhokoliv povolovacího řízení. Konkrétně tedy, modernizuje se železniční svršek ve stávající stopě dráhy, nebude potřeba pro správce infrastruktury DB Infra GO žádné povolení.  Pro nezbytné kompenzace vlivů staveb na životní prostředí vytvoří vláda zrychlený mechanismus a centralizuje biotopy do jednoho systému, aby bylo možné pružně a rychle vytvářet náhradní stanoviště ohrožených druhů a rostlin (Biotopverbund). Procesy EIA se úplně zdigitalizují a údaje o ohrožených druzích budou kalkulována celoněmecky, nikoliv lokálně.

Dopravu a mobilitu označuje koaliční smlouva za sociální a ekonomický předpoklad zajištění rozvoje a blahobytu státu. Musí se orientovat na realitu, musí být pro subjekty financovatelná a příznivá životnímu prostředí. Dopravní infrastruktura musí být dostatečně robustní, aby zvládla dopravní výkony. Poplatky z konkrétních dopravních módů mají sloužit rozvoji tohoto dopravního módu, tedy vláda chce skončit s křížovým financováním předchozí vlády, třebaže dekarbonizační motivovaným.

Dálnice jako v Rakousku? Autobahn GmbH dostane nové pravomoci

Základem investic má být třípilířový model – státní rozpočet, příjmy z poplatků za použití infrastruktury a privátní kapitál. Výslovně je uvedeno, že model PPP se bude v omezené míře také používat. Financování má být víceleté, předvídatelné, ale zároveň flexibilní.  Vláda založí společnost pro dálniční síť Autobahn GmbH (zjevně podle rakouského vzoru ASFINAG).

Společnost bude limitovaně/omezeně schopna sama vydávat dluhopisy a financovat se na kapitálovém trhu, přičemž stát jí úplně svěří výběr mýtného a poplatků za použití dálnic. Sanaci havarijních stavů silnic a především tunelů a mostů bude nadále řešit stát. Vláda prozkoumá, zda perspektivně lze vytvořit takový stav, aby se Autobahn GmbH  financovala samostatně a její výdaje podřídí kontrole parlamentu.

Železniční infrastruktura by měla mít fond 

Na rozdíl od strukturální změny v řízení financování dálnic je u železnice zapsán jasný závazek navýšit investice, a to do hlavní sítě, regionálních tratí i velkých uzlů. Ambicím činí program zadost také tím, že plán rozvoje železniční infrastruktury by se měl stát zákonem a jeho nástrojem by měl být zvláštní „Železniční infrastrukturní fond“. Vláda tím sama v programu přiznává, že tímto nástrojem prioritizaci projektů. Bude probíhat modernizace vysokorychlostních koridorů, přičemž bude permanentně přizpůsobována prioritám a potřebám. Financování koridorů bude zajišťovat zvláštní fond, který nechala nastupující vláda schválit nedávno ještě ve stávajícím složení Spolkového sněmu.

Deutsche Bahn se nerozdělí, ale projde reformou vedení a financování

Má sloužit k výdajům na obranu, ale také na infrastrukturu. Prioritou v digitalizaci železnice bude zabezpečovač ETCS, včetně vozidel. Elektrifikace tratí je v programu doplněna rovnítkem „ochrana klimatu“. Urychlí se celkově a vláda se výslovně zříká posuzování tratí, zda ta či ona elektrifikace ekonomicky vychází či ne. Elektrifikace prostě bude mít přednost. Do systému koordinace spojení osobní železniční dopravy mezi dálkovou a regionální dopravou (tzv. Deutschlandtakt) má být zahrnuta i nákladní železniční doprava.

Železnice by měla v době mandátu nové vlády získat i střednědobý strategický plán rozvoje. Deutsche Bahn  by se měla „dále oddělovat“ od infrastrukturní DB InfraGo, což představuje kompromis mezi CDU/CSU a SPD v pohledu na budoucnost koncernu Deutsche Bahn, který má nadále zůstat jako celek. Zcela nově má být koncipována role a obsazení představenstv a dozočích rad. Cílem je zeštíhlet řídící struktury a podřídit je více odbornostem. Interní vnitrokoncernové financování má být podrobeno přezkumu, avšak vnitřní sdílený trh práce v rámci koncernu má zůstat zachován.

Tradiční stopa sociálních demokratů (SPD) v Deutsche Bahn zůstává  zřetelná

CDU/CSU měla před volbami v programu rozčlenit koncern Deutsche Bahn. Programově a obsahově se tedy prosadila jen symbolicky, nicméně vše nasvědčuje tomu, že bude mít úspěch personální. Resort dopravy by mohl převzít zkušený politik bavorské CSU Alexander Dobrint, který už byl spolkovým ministrem dopravy v letech 2013 - 2017.

Vodní cesty ožívají. Labská dohoda s ČR se má konečně naplnit

PPP modely i státní fondy. Financování dopravy má být stabilní a předvídatelné. Poplatek za použití dopravní cesty má být ve prospěch tržního působení DB Cargo podroben akci, která měla zajistit jeho konkurenceschopnost. Vláda v programu také slibuje, že se strategickými partnery provede reformu systému jednotlivých vozových zásilek.

Na druhé stran železniční doprava není v programu dávána ideologicky do protikladu se silniční nákladní dopravou. Obecná fráze, že vláda chce přesunout více dopravy ze silnice na železnici neobsahuje vůči silniční dopravě žádná příkoří. Naopak, zatížení daní z CO2 má být sníženo, nakolik to umožní evropský rámec.

Vodní cesty ožívají. Labská dohoda s ČR se má konečně naplnitNedostatek řidičů chce vláda řešit rozvolněním kvalifikačních kritérií, budováním odstavných ploch pro kamiony u dálnic a lepšími sociálními standardy. Stranou nezůstala ani renesance vnitrozemské vodní dopravy: vláda chce připravit finanční a realizační plán pro transformaci a modernizaci vodních cest a přístavů, což je v případu labské vodní cesty otevírá pragmatickou spolupráci s ČR na bázi Smlouvy o labské vodní cestě podepsané mezi oběma zeměmi v roce 2021.

Pro příměstskou a aglomerační železniční dopravu slibuje vláda vytvořit modernizační balíček a legislativní změny, které umožní spolupráci federace a spolkových zemí. Z veřejných prostředků bude financována také modernizace vozidel, dobíjecí infrastruktury, přičemž se počítá se také s podporou infrastruktury plnících stanic vodíku pro užitková vozidla. U veřejných dobíjecích a plnících stanic chce vláda sjednotit tarify a učinit je transparentními.  

Speciálně v infrastruktuře propojující ČR a Polsko je důležité, že nakonec vláda chce rychle vybudovat železniční spojení z Německa na východ. Původně bylo v koaličním návrhu ambiciózněji psáno, že spojení do ČR a do Polska mají být srovnatelná s infrastrukturou spojující Německo se západními sousedy. I tak je ovšem tato speciální klausule vůči ČR a Polsku historickou výjimkou a jedinečným závazkem, na němž by měla okamžitě navazovat práce ministerstev a Správy železnic.

Zdroj:  RAILTARGET; The Guardian; CDU/CSU 

Tagy