EU version

Velký bejček, Kocúr. Parostrojová skvadra rozjede železný rachot

Velký bejček, Kocúr. Parostrojová skvadra rozjede železný rachot
foto: České dráhy/Lokomotiva Pilštyk
21 / 03 / 2025

Nostalgické jízdy Českých drah pokračují i v roce 2025. Na sobotní jarmark vyjede Velký bejček, na výstavu For Model zase Pilštyk. Do ČD Muzea v Olomouci vyrazí Bobina a řada dalších ikonických mašin.

První parní vlak roku 2025 vyjede v sobotu 22. března z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm. Cestující se mohou těšit na jízdu historickou vlakovou soupravou v čele s lokomotivou 423.041 přezdívanou Velký bejček. Na místě je čeká Josefský jarmark, který nabídne spoustu tradičních řemesel a folklóru, a to vše v neopakovatelné atmosféře, kterou je místní jarmark pověstný, jak konstatovala tisková zpráva Českých drah. 

Velký bejček táhne na jarmark

Pojďme se podívat na jízdní řád v rámci této speciální akce. Velký bejček vyrazí v sobotu se zbytkem historické soupravy na trať dvakrát v obou směrech. Ve směru Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm vyjede první ranní vlak v 9:45 (příjezd v 10:12) a odpolední v 13:20 (příjezd v 13:47). Z Rožnova pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí se bude vlak vracet nejprve v 11:32 (příjezd ve 12:01) a později v 16:07 (příjezd v 16:34). Všechny spoje zastaví také ve stanicích v Zašové a Zubří.

Součástí historické soupravy budou vozy s dřevěnými sedadly, tedy vozy bývalé třetí třídy. V čele pojede zmiňovaný Velký bejček, jehož věk se loni přehoupl přes stovku. Lokomotiva z roku 1924 je součástí sbírky železničního muzea Českých drah. Souprava poveze také historický bufetový vůz s nabídkou občerstvení – dodejme pro jistotu, že to historické určitě nebude. 

Autor: České dráhy

Velký bejček má sílu

Velký bejček ke své přezdívce přišel díky houževnatosti a síle, kterou dokázal vyvinout. Patří do řady parních lokomotiv č. 423.0 a dokáže jet rychlostí až 50 km/h. Tyto mašiny byly využívány nejen pro osobní dopravu, ale i pro nákladní vlaky a lehký posun na vedlejších tratích. Lokomotivy se vyráběly v mnoha sériích mezi lety 19211946 v celkovém počtu 231 kusů. S nákupem jízdenky není radno neotálet, jelikož Velký bejček a jeho tým vyžadují povinnou rezervaci místa k sezení.

České dráhy si letos ve spolupráci s městem Rožnov pod Radhoštěm připravily sérii nostalgických jízd parních vlaků mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm. Každá jízda bude navíc spojena s kulturním programem. Těšit se můžete na jízdy během léta a před vánočními svátky.

Pilštyk míří na For Model

Pokud vás místo jarmarků zajímá spíše o modely vlaků, můžete se historickým vlakem vydat na výstavu For Model v Olomouci, která proběhne také v sobotu 22. března. Místo Velkého bejčka se tentokrát v roli tahouna představí lokomotiva Pilštyk z roku 1973.

Pilštyk a jeho parta budou jezdit z hlavního nádraží v Olomouci do stanice Olomouc-Řepčín několikrát denně, a to v 9:30 (příjezd v 9:47), 11:30 (příjezd v 11:47), 13:30 (příjezd v 13:47) a 15:30 (příjezd v 15:47). Zpět z Řepčína na hlavní nádraží se vydají po desetiminutové pauze s příjezdem v 10:14, 12:14, 14:14 a 16:14.

Součástí trasy všech spojů bude také zastávka ve stanicích Olomouc město a Olomouc-Nová Ulice, odkud je to k výstavišti kousek. Jízdenky bude možné zakoupit u personálu zvláštních vlaků.

Skvadra z ČD Muzea: Kocúr, Rosnička, Kredenc a Bobina

Kromě výstavy se v sobotu můžete těšit také na olomoucký depozitář ČD Muzea historických vozidel, který se návštěvníkům otevře letos poprvé. Depozitář bude otevřený od 9 do 16 hodin.

Pro návštěvníky budou připraveny různé fascinující mašiny, například jedna z nejstarších parních lokomotiv na našem území – Kocúr (314.303) z roku 1898. Nebude chybět ani elegantní rychlíková kráska Rosnička (464.202) z roku 1956, ikonický motorák Kredenc (M 262.018) z roku 1950 nebo elektrická legenda Bobina (E 499.085) z roku 1958.

Součástí výstavy v depozitáři bude také možnost svézt se historickým motoráčkem na okružní jízdě po stanici. Motoráček vyrazí z nástupiště přímo v areálu depozitáře přibližně jednou za hodinu. Každá jízda trvá asi 30 minut a cestující od 6 let za ni zaplatí jednotnou cenu 50 Kč.

Zdroj: České dráhy

Tagy