EU version

Velká proměna děčínského nádraží. Revoluční projekt fotovoltaické elektrárny i místo pro mladě železničáře

Velká proměna děčínského nádraží. Revoluční projekt fotovoltaické elektrárny i místo pro mladě železničáře
foto: Archiv/Velká proměna děčínského nádraží. Revoluční projekt fotovoltaické elektrárny i místo pro mladě železničáře
15 / 05 / 2022

Pilotní projekt fotovoltaické elektrárny, zrekonstruovaná nástupiště a vybavení zabezpečovacím zařízením. Nejen tím se může pochlubit výpravní budova Děčín východ, do které investovala Správa železnic už více než 143 milionů korun.

Před téměř třemi lety došlo k dokončení obnovy tzv. Horního nádraží ve stanici Děčín východ, která tvoří součást tratí Ústí́ nad Labem – Střekov – Děčín hl. n. a Děčín hl. n. – Česká́ Lípa. Projekt zahrnoval náhradu původního elektromechanického staničního zabezpečovacího zařízení́ takzvaným hybridním stavědlem, díky kterému došlo ke zrušení dvou stavědel, zlepšení propustnosti stanice a zvýšení bezpečnosti. Mimo jiné vznikla nástupiště s bezbariérovým přístupem, dopravní kancelář včetně sociálního zázemí pro obsluhu a pro cestující byl instalován nový informační systém.

„Myslím si, že před několika lety nikdo netušil, v čem vše to tady lze oživit. A to se povedlo,“ řekl nedávno redakci RAILTARGET generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. (čtěte zde). Novinkou české železnice se stal pilotní projekt fotovoltaické elektrárny Správy železnic. Střechu výpravní budovy Děčín východ nyní zdobí 60 fotovoltaických panelů o celkové ploše 106 metrů čtverečních. Solary vyrábí v průměru 81,5 kWh za den a případné přebytky elektrické energie se převádějí do lokální distribuční sítě Správy železnic. „Mám velkou radost z toho pilotního projektu první fotovoltaické elektrárny v rámci Správy železnic. Ta cesta je trnitá, ale dnes už víme, jak na to a máme dalších 81 projektů připravených,“ dodal šéf SŽ Svoboda.

Jako další z cílů si Správa železnic klade podporu zájmu o drážní dopravu mezi mladšími ročníky a rozhodla se proto celé první patro děčínského nádraží poskytnout Domu dětí a mládeže. Prostory o rozloze zhruba 500 metrů čtverečních prošly úpravou a už nyní zde malí železniční modeláři podnikají technické kroužky. „I touto formou chceme podporovat zájem dětí o drážní obory, které můžou studovat na nedaleké střední průmyslové škole a najít uplatnění v mnoha perspektivních oborech na železnici,“ řekl Martin Kašpar, ředitel Oblastního ředitelství Správy železnic v Ústí nad Labem.

Historie novorenesanční staniční budovy sahá až do roku 1873, kdy ji postavil vídeňský architekt R. Freyem jako reprezentativní budovu rakouské severozápadní dráhy. Cementové dekorace fasád realizoval vídeňský sochař Ludwig Strictius. Po roce 1945 převzalo stěžejní dopravní úlohu v Děčíně hlavní vlakové nádraží a nádraží Děčín východ postupně přestávalo být vytížené adekvátně ke svému rozměru. V 60. letech byla budova barbarským způsobem rekonstruována a svou původní podobu si vysloužila až počátkem nultých let. Nyní se pyšní místem na seznamu ohrožených nemovitých památek.

Tagy