EU version

Válka a nefunkční brzdy – recept na katastrofu

Válka a nefunkční brzdy – recept na katastrofu
foto: dailystar.co.uk/Vlaková nehoda v Rumunsku
06 / 07 / 2022

Druhá největší světová železniční nehoda se odehrála v Rumunsku před více než sto lety. Vlak „Courier“ měl celkem 26 vagonů a pohyboval se na trase z Galați do Jasy. Osudným datem byl pátek 11. ledna 1917.

Vlak vyjel s několikahodinovým zpožděním, protože při bombardování německými letadly došlo k poškození lokomotivy. Ta musela být následně vyměněna. Cestovaly v něm stovky lidí, řada z nich tento spoj využila k tomu, aby se dostali z města, které bylo v tu dobu sužováno válkou. Vlakem cestovali mimo jiné i vojáci, studenti, mezi cestujícími byl i rumunský bývalý ministr financí Emil Costinescu. Vlak byl tak přeplněný, že k němu musely být připojeny i další vagony. Některé z nich přitom neměly ani topení, ani okna.

Na cestě do Jasy vlak zasáhla silná sněhová bouře. Z toho důvodu na noc zastavil na nádraží v Bârladu. Ráno, když se situace s počasím zlepšila vlak pokračoval dále do stanice Ciurea. Tato stanice byla blízko od cíle vlaku, vlaku zbývalo ujet několik posledních kilometrů.

Právě na těchto posledních kilometrech došlo k nehodě. Důvodem byl uzavřený ventil brzdového potrubí. Brzdy byly funkční jen v prvních dvou vozech. Vlak jel rychlostí 95 km/hod a nebylo možné jej zastavit. V důsledku toho vykolejil a srazil se s lokomotivou, která stála na druhé koleji. Vykolejily všechny vozy kromě dvou. Některé vozy narazily do nádrží s palivem, to způsobilo výbuch a následný požár.

Přesný počet obětí není znám. Odhaduje se, že jich bylo mezi 800-1000. Někteří pasažéři totiž cestovali i na střeše vlaku a vlak byl velmi přeplněn. Díky válečnému období o nehodě neexistovalo mnoho informací a mnozí lidé o ní vůbec nevěděli.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace