foto: Kudy z nudy / public domain /Letiště Praha
Vlak na letiště se přibližuje. Tři obří konsorcia chtějí postavit první PPP železnici v Česku. Letiště čekalo 88 let. Teď se hlásí světoví giganti. Vítěz podle Správy železnic zajistí trať i údržbu na 25 let, rozhodne se v soutěžním dialogu.
Hledání koncesionáře pro první PPP projekt na české železnici postoupilo do další fáze. Dlouho očekávaný a ostře sledovaný projekt vlaku na pražské letiště vstupuje do další fáze. Správa železnic informovala prostřednictvím tiskové zprávy, že otevřela žádosti o účast v zadávacím řízení na výběr koncesionáře pro PPP projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla. Zájem projevila tři mezinárodní konsorcia, jejichž členy jsou i české firmy.
První PPP železniční projekt vlaku na letiště v Česku má tři zájemce
Podle Správy železnic zájem uchazečů vnímá jako pozitivní signál. Je to podle ní i potvrzení významu projektu vlaku na letiště pro budoucnost železniční dopravy v České republice. Správa železnic také konstatovala, že takový zájem je zvláště cenný v kontextu současné složité situace ve světě, kdy mezinárodní investiční prostředí čelí zvýšené nejistotě.
Psali jsme
Reportáž. Právě probíhá druhý ročník konference Česko na křižovatce, kde se bude hodnotit dosavadní pokrok ve strategických investičních…
Ve hře jsou giganti: VINCI, Gülermak a Strabag. Správa železnic hledá
A teď k přihlášeným. „Do zadávacího řízení se přihlásila konsorcia vedená společnostmi VINCI Railways, GÜLERMAK INVEST a STRABAG Motorway,“ informovala v tiskové zprávě Správa železnic. V následujících týdnech bude probíhat posouzení splnění kvalifikačních požadavků jednotlivých uchazečů. Pak bude zahájena fáze soutěžního dialogu, která povede k finálním nabídkám a výběru nejvhodnějšího partnera pro realizaci projektu.
Projekt železnice na Letiště Václava Havla představuje historicky první železniční projekt v Česku, který je založen na partnerství soukromého a veřejného sektoru, PPP projekt. Jeho cílem je vybrat soukromého investora, který zajistí vybudování trati na pražské mezinárodní letiště a následně její údržbu po dobu 25 let.
Psali jsme
Konec taxíkům a nekonečným kolonám. Praha se dočká přímého železničního spojení s letištěm. Po 88 letech pouze silniční dopravy přijde…
Praha stále bez vlaku na letiště. EU už tlačí na změnu
V tomto kontextu je celkem důležité připomenout pár faktu. Praha je jedno z velkých měst, které nemá propojené letiště metrem nebo vlakem s centrem. Dokonce to požaduje už i EU, a to do roku 2030. A jak na to reagovalo město? Řešily se různé návrhy, metro, tramvaj, ale nakonec vyhrál vlak.
Když zabrousíme trochu do historie, zjistíme, že za celou dobu, co letiště funguje, nebyl jiný způsob dopravy než silniční. Za uběhlých 88 let se doprava na letiště téměř nezměnila, ale počet cestujících ano. A to dramaticky. Letiště odbavilo za první rok fungování cca 14 tisíc cestujících, ale dnes se jedná 16,4 milionů cestujících za rok. A to už je sakra rozdíl. Takže je zcela evidentní, že nový způsob dopravy na Letiště Václava Havla je více než klíčový. A trolejbus to samozřejmě nevyřeší.
Z reakcí města Prahy vyplývá, že vlak nebyl od počátku jasnou volbou. Dlouho se přemýšlelo, zda na letiště povede metro vlak, nebo dokonce obojí. V rámci úvah o metru, se počítalo s prodloužením trasy metra A. Tento úsek by vyšel podle serveru Tyden.cz na 27 miliard korun a stavěl by se kolem 11 let. Aktuálně se ale nepočítá s prodloužením stanice metra A. Jak na tom byl návrh tramvaje? Ta by měla doplnit stávající trať metra. Prodloužení trasy tramvaje by se mělo začít budovat za dva roky.
Psali jsme
Pražská Masaryčka se mění v moderní přestupní uzel. Právě tady vzniká nástupiště, odkud má za pár let jezdit vlak až na letiště. Kufry…
Vlak na letiště vyhrál. Kudy povede železnice?
A teď k tomu podstatnému. A to k výherci této naprosto zásadní přepravy na letiště, a to je vlak. Dlouho se ale přemýšlelo kudy vůbec pojede. První plán byl již na stole v roce 1996, který určoval, že trať by měla vést po povrchu, to se ale nelíbilo městským částem. V roce 2014 vzniklo několik dalších variant. Kudy tedy povede vlak z Masaryčky? Přes Bubny, Dejvice, Veleslavín a u Ruzyně by byla odbočka až na Letiště Václava Havla.
Zdroj: SŽ; Tyden.cz; Yap; zeleznicenaletiste.cz