EU version

Unikátní legionářský vlak: Odkaz na hrdinskou minulost Československa

Unikátní legionářský vlak: Odkaz na hrdinskou minulost Československa
foto: RAILTARGET/Legiovlak Česká Skalice
28 / 10 / 2024

Tomáš Garrigue Masaryk, klíčová postava vzniku Československé republiky, se po měsíční cestě z Washingtonu vrátil domů až 21. prosince 1918. Na jeho první zastávce v Horním Dvořišti ho uvítal sekční šéf plzeňského drážního ředitelství. Jeho příjezd byl provázen nejen bezpečnostními opatřeními, ale i vtipnou příhodou s železničářem, který se staral o nástupiště. Jak se prezident setkal s novou realitou své vlasti?

 

Československá obec legionářská dala vzniknout unikátní replice legionářského vlaku, který připomíná období let 1918-1920. V této době se legionáři nacházeli na Transsibiřské magistrále, kde plnili své válečné úkoly a přispěli k vzniku samostatného Československého státu. Tento vlak nyní křižuje Českou republiku a snaží se přiblížit lidem slavnou legionářskou historii.

V letech 2011-2015 zakoupila Československá obec legionářská 13 vyřazených historických vagonů. České dráhy zapůjčily pouze plošinový vůz. Kovářský vagon zrekonstruovala Nadace Milana Rastislava Štefánika a Klub historické techniky RD Zvolen, což dělá z tohoto projektu ryze československou iniciativu.

Souprava legionářského vlaku se skládá z různých typů vagonů, včetně polní pošty, „těplušky“, plukovní prodejny, ubytovacího vozu, filmového vozu, krejčovského, zdravotního, štábního, velitelského a obrněného vozu. Dva vozy jsou plošinové, přičemž obrněný vůz disponuje kulomety a replikou ruského polního kanonu ráže 76 mm.

Legionářský vlak sloužil jako pojízdná kasárna, které byly nedílnou součástí běžného života vojáků. Vojáci spali v „těplušce“, která pojmula přibližně 30 vojáků, zatímco důstojníci a generálové měli k dispozici luxusní salónní vůz.

Soupravy, které jezdily mezi lety 1918–1920, byly původně sestaveny náhodně, s jediným cílem: co nejrychleji opustit nádraží v Bachmači. Postupně však došlo k organizaci vagonů, přičemž každý z nich měl svou vlastní funkci a význam pro život vojáků.

Projekt byl sponzorován Českými drahami, ČD Cargo, SŽDC a řadou dalších sponzorů, čímž se posílil odkaz na statečnost a hrdinství československých legionářů.

Zdroj: ČD; 

Tagy