foto: požáry.cz/Nehoda Radonice
Už je tomu rok od jedné z nejtragičtějších nehod moderních českých dějin. Tehdy došlo k čelní srážce dvou vlaků u Radonic na Domažlicku, při které zahynuli oba strojvedoucí. A včera jim byl odhalen památník.
Ono osudné ráno jel od Mnichova Západní expres, ovšem na stejné koleji v protisměru konal svou cestu i regionální osobní vlak Regioshark. V Radonicích měl Západní expres zastavit, ale neučinil tak. Pak následovala tragická srážka těchto dvou vlaků. Na místo dorazili hasiči, kteří pomohli zachránit z vlaků 50 lidí. Následně bylo ošetřeno 26 z nich s lehkými zraněními, 8 pak bylo zraněno těžce a 6 středně těžce.

Ale čelní střet se neodehrál bez fatálních následků – oba strojvedoucí na místě zahynuli. Hasiči zprvu nemohli najít tělo strojvedoucího ze Západního expresu, nakonec museli použít veškerou vyprošťovací techniku, aby jeho tělo vysvobodili z kompletně zdemolované kabiny. Další obětí pak byla jedna z cestujících z osobního vlaku.
Náraz to byl opravdu silný. Západní expres totiž posunul Regioshark o celých 75 metrů zpět. Vzniklá škoda pak přesáhla 178 milionů korun. A co přinesl závěr vyšetřování Drážní inspekce? Strojvedoucí Západního expresu Rudolf Kloud prý neměl respektovat červené světlo odjezdového návěstidla. Zároveň se však nepodařilo zjistit proč následně ignoroval návěst Výstraha vjezdového návěstidla výhybny Radonice a potom po zhruba 240 metrech také návěst Stůj odjezdového návěstidla výhybny Radonice. Kloud byl tedy Drážní inspekcí označen za viníka nehody, ale Cech strojvůdců ČR a ani Federace strojvůdců ČR s tímto výsledkem nesouhlasí.

Je otázkou, co se ono ráno skutečně událo a co zavinilo nehodu. Jestli to byl pouze lidský faktor anebo selhání některého z bezpečnostních systémů, případně jejich absence. Nicméně pozitivní zprávou je, že Správa železnic v tomto úseku chystá zavést systém ETCS, který by měl pomoci předejít těmto neštěstím.
Strojvedoucím byl včera ve vlakové zastávce Milavče odhalen pomník, na jehož nákladech se podílely České dráhy, Cech strojvůdců ČR a Federace strojvůdců ČR. Měl by sloužit, podobně jako další pomníky takových událostí, jako memento, že bezpečnost, společně s údržbou, je nesmírně důležitá.