foto: České dráhy, tisková zpráva/Tip na prázdninový výlet: Po stopách nejstarší železnice na kontinentu
Cesta může být cíl. Vydat se lze třeba po stopách první železnice na evropském kontinentu z Českých Budějovic do Lince a na půl cesty odbočit na lokálku do Vyššího Brodu a Lipna. Koně na česko-rakouském pomezí dosloužili už před 150 lety, přesto v okolí dráhy zůstala řada památek. Koňku připomíná i samotná trať, která na našem území z velké části kopíruje původní trasu.
Celá 129 kilometrů dlouhá koněspřežná dráha vznikla v letech 1825 až 1832. Stavěli ji tehdejší významní inženýři František Antonín Gersstner a později Matyáš Schönerer. Určená byla především pro přepravu soli z alpské oblasti do Čech. Sloužila i k přepravě dalšího zboží a osob. Nákladní doprava však měla přednost. Dráha disponovala zhruba 800 koni, více než 700 nákladními a zhruba 70 osobními vozy. Cesta z Českých Budějovic do Lince tenkrát trvala 14 hodin. Dnes se po stejné trati a za stejný čas dostanete z Prahy do švýcarského Curychu nebo do italských Benátek.

Psali jsme
Cesta může být cíl. Jediný národní park u nás má svou železnici. Je to Národní park České Švýcarsko. Společně s Národním parkem Saské Švýcarsko…
Před 150 lety byla koňka přestavěna na parostrojní železnici. Rozchod byl rozšířen z původních 1 106 mm na 1 435 mm. Přepřahací stanice pro koně byly nahrazeny nádražími. V Čechách sledovala parostrojní železnice trasu koňky a v jejím okolí se dochovalo několik dobových budov. V Českých Budějovicích se nachází strážní domek č. 1, ve kterém je umístěna expozice Jihočeského muzea. Další muzeum koňky v bývalém objektu dráhy najdete přímo na zastávce v Bujanově. V Holkově a u vlakové zastávky Velešín město se zachovala bývalá budova stanice koňky a několik artefaktů v krajině – mosty a těleso dráhy.

Trať číslo 196 České Budějovice – Summerau je zajímavá i z dalších důvodů. V roce 1918 se tudy do vlasti vracel prezident T. G. Masaryk a jezdívaly tam přímé vlaky a vozy z Prahy do Švýcarska, Itálie nebo Jugoslávie.
Psali jsme
Železniční trasa z Newcastlu do Berwick-upon-Tweed představuje strhující cestu po útesech Northumberlandského pobřeží, které je vyhlášeno oblastí…
Pokud se nerozhodnete projet celou trasu koněspřežky až do Lince, můžete ve stanici Rybník přestoupit na vlak do Vyššího Brodu a Lipna nad Vltavou. Je to romantická dráha údolím Rybnického potoka a Vltavy s řadou malých nádražíček a s kouzelnou krajinou v okolí. Dráha prochází například Národní přírodní rezervací Čertova stěna-Luč. Vedle přírodních krás se kolem ní nachází i řada dalších atraktivních cílů, ať jde o památky, např. klášter ve Vyšším Brodě, nebo o sportovní aktivity v Lipně nad Vltavou.

Železnice Rybník – Lipno nad Vltavou byla otevřena v roce 1911 a jako druhá u nás byla rovnou stavěna pro elektrický provoz. Původně se tam využívalo atypické napětí 1 280 V DC později zvýšené na 1 500 V DC, ale po přestavbě a rekonstrukci se i na této lokálce používá obvyklá soustava 25 kV 50 Hz AC. Trať byla původně určená především pro přepravu výrobků z Loučovické papírny a dřeva z okolních lesů. Dnes ve velké míře souží turistům.
Psali jsme
Život na úzkorozchodné trati se i přes ukončení provozu úzkokolejky zcela nezastavil. Železniční nadšenci, šotouši, mají totiž jedinečnou…
Zdroj: Tisková zpráva Českých drah
Tagy