EU version

Stylově a ještě za 16 kaček. Dvoupatrový unikát v Hongkongu bere dech

Stylově a ještě za 16 kaček. Dvoupatrový unikát v Hongkongu bere dech
foto: RAILTARGET/Dvoupatrová tramvaj v Hongkongu
28 / 11 / 2024

Tramvaje v Hongkongu, přezdívané Ding Dang, jsou jedním z nejzajímavějších dopravních unikátů na světě. Tato legendární patrová vozidla, která brázdí hongkongské ulice už 120 let, nejen že patří k nejstarším elektrickým tramvajovým systémům, ale jsou také kulturní ikonou města.

Tramvaje v Hongkongu nás baví. Jedním z nejzajímavějších tramvajových provozů na světě jsou bezpochyby právě tyto tramvaje.

Ding Dang: Legendární tramvaje s britským odkazem

Jsou přezdívané Ding Dang a řada z nich ještě pamatuje britské kolonizátory. Ano řeč je o legendárních patrových tramvajích, které lze potkat na ulicích v Hongkongu už 120 let.

Tramvaj v Hongkongu, RAILTARGET

Patrové tramvaje: 120 let historie na ulicích Hongkongu

Robustní tramvaje přezdívané Ding Dang si získaly srdce místních i turistů nejen svou jedinečností, ale také historií, která sahá až do éry britských kolonizátorů. Patrové elektrické tramvaje brázdí hongkongské ulice už od roku 1904, kdy společnost Hong Kong Tramway Electric Company Ltd zahájila provoz na první lince mezi stanicemi Kennedy Town a Causeway Bay. Stále představují ikonickou součást dopravního systému města, i když trochu vržou. Svoji přezdívku Ding Dang získaly díky specifickému zvuku zvonku, kterým na sebe upozorňují. Dvoupodlažní tramvaje denně přepraví přes dvě stě tisíc cestujících, jak konstatuje web iRozhlas.cz. 

Ding Dang: Plouží se jak loudavý cyklista

Jsou známé tím, že jezdí pomalu. Někdo by řekl, že se plouží stejně rychle jako loudavý cyklista. Při pohledu na exteriér pak asi každého napadne asociace s londýnským double deckerem. Nicméně změna je, že se jedná o kolejová vozidla. Nepotkáte zde ani číselné označení linek, jsou rozlišené barevně. Tramvaje jezdí na několika linkách, v zásadě jde ale o jednu jedinou trasu, kdy některé spoje končí dřív než na jejím úplném konci a některé spoje zajedou do oblasti Happy Valley.

Podle serveru ČS Dopravák se hongkongský tramvajový systém rozkládá na 16 kilometrech dvoukolejných tratí (případně 30 km v obou směrech). Má 120 zastávek a pyšní se rozchodem 1 067 mm. Původně jednokolejná síť byla v roce 1949 zdvoukolejněna, ale od 60. let už nebyla rozšiřována, protože se město zaměřilo na výstavbu metra.

Tramvaj v Hongkongu, RAILTARGET

Lákadlem pro fanoušky dopravy může být také fakt, že jde o jeden z mála a zároveň nejdelší tramvajový systém na světě, kde jsou provozovány dvoupatrové tramvaje, které jsou zároveň jediným zdejším typem tramvaje. Patří také k nejstarším elektrickým tramvajovým systémům světa, které stále provozují tento typ vozidel.

Levná a ikonická: Jak hongkongské tramvaje spojují místní a turisty

Lze tedy říci, že se jedná o ikonickou součást dopravního systému města, která je zároveň velmi levná. Platí se paušální jízdné bez ohledu na délku cesty. Lístek stojí 16 Kč.  Dodnes jsou velmi oblíbenými jak mezi místními, tak mezi turisty.

 

 

 

 

 

 

 

Hongkongské tramvaje: Unikát světa

"K elektrické trakci Hongkongu paří i slavná lanová dráha Peak Tram na horu Vítězství z roku 1888.  V roce 1989 ji zrekonstruovala švýcarská firma Von Roll. Dvouvozové soupravy mají kapacitu 120 cestujících a ročně přepraví 4 miliony cestujících," jak konstatuje server ThePeak.

Tramvajový provoz patří nejen k nejstarším, ale i k nejunikátnějším na světě. Závěrem lze říci, že zůstávají nejen způsobem přepravy, ale také kulturní ikonou a symbolem městské identity. Hongkongské tramvaje jsou nejen historickým skvostem, ale i součástí každodenního života místních. I když jsou pomalé, jsou oblíbené díky své levnosti a tradičnímu kouzlu. Tyto patrové tramvaje jsou také jedním z nejvíce fotografovaných dopravních prostředků ve městě.

Zdroj: ČS Dopravak; iRozhlas.cz; ThePeak.com 

 

Tagy