foto: ČD nostalgie / public domain /M 260.0 neboli Stříbrný šíp
Motorový vůz M 260.0 neboli „Stříbrný šíp“ je na celém světě pouze jeden. Přinášíme jeho historii.
Motorový vůz M 260.0 neboli „Stříbrný šíp“ je označení pro 85 let starý motorový vůz. V současné době ho v administrativě najdeme pod číslem 825.
Historie Stříbrného šípu
Účel jeho výroby byl jediný. Měl sloužit jako konkurence Slovenské strele neboli rychlíkovému vozu M 290.0. O jeho vznik se postaraly Československé dráhy. Jeho výroba začala ještě před válkou, kvůli které ale nestihl projít zkušebními testy. Po skončení válečných procesů se ale železnice žačala zaměřovat na jiné projekty a priority, a tak Stříbrný šíp skončil ve skladu.
Motorový vůz M 260.0 byl konstruován za použití nejnovějších znalostí, které byly využívány při výrobě aut a letadel ve třicátých letech. Stříbrný šíp má čtyři nápravy a samostatnou vozovou skříň. Rychlostně by dokázal vyšplhat až na 130km/h, ale toho nikdy nedosáhl. Důvodem byla bezpečnost, nebyl by totiž schopen včasně zabrzdit. Dosahoval tak pouze 90km/h.
Stříbrný šíp poprvé na očích veřejnosti
Na železniční trať poprvé veřejně vyjel 14. března 1939. Trasu z Prahy do Pardubic zvládl za 68 minut. V porovnání například s lokomotivami 387.0 byl zhruba o dvacet minut rychlejší. Jeho vzhled působil aerodynamicky. Měl charakteristický štíhlý tvar s metalickým stříbrným nátěrem a elegantními liniemi, což v té době působilo velmi moderně a futuristicky. Vůz měl také charakteristickou přední část, která působí jako nos. Jedná se o výrazným designový prvek. Pro cestující byl uvnitř připraven velký komfort. Na sedačky byla použita kůže a nechyběly ani opěrky a podhlavníky. Celý interiér byl lazen do vínově červené a stříbrné barvy, které návrháři doplnili o chromové detaily. Díky této barevné kombinaci dostal svojí přezdívku Stříbrný šíp.
Psali jsme
Motorová lokomotiva „Karkulka“ se stala ikonou československé železnice. Vyráběná v 60. letech 20. století, proslula spolehlivostí a svým…
Nový kabátek pro Stříbrný šíp
Lidé si motorový vůz M 260.0 zamilovali. Nesloužil pouze jako lokomotiva, ale stal se například také nějakou dobu útočištěm a klubovnou železničních modelářů. Nejen proto se ho jeho milovníci snažili udržet v té co nejlepší kondici co nejdéle. Snažili se o všemožné malé opravy, které mohly pomoct záchraně Stříbrného šípu. Největší a kompletní rekonstrukcí prošel ale až v roce 2011. K tomuto kroku se rozhodlo vedení Českých drah. Oprava byla náročná a velmi komplikovaná. Celká konstrukce motoráčku musela být zmapována a poté byl celý opět zprojektován. Muselo dojít k vymodelování všech chybějících součástek. Rekonstrukce byla ale úspěšná. V roce 2016 se Stříbný šíp dočkal úplně poprvé nového motoru. Nyní ho obdivovatelé mohou vidět na železničních výstavách a akcích.
Historie Československých drah
A teď si trochu připomeňe i historii Československých drah. Jednalo se o státní podnik, který spravoval železniční dopravu a infrastrukturu. Po dobu dvaceti let také obstarával autobusové státní linky. V roce 1939 byla organizace rozdělena na protektorátní Českomoravské dráhy a Slovenské železnice. Po ukončení druhé světové války se jednalo opět o jeden podnik, který fungoval až do rozdělení Československa.
Psali jsme
V novém dílu seriálu Železniční velikáni se vydáme po stopách transformace železnice v čerstvě vzniklém Československu. Klíčovou osobností…
Zdroje: kutiluv-zapisnik.cz, zdopravy.cz, cdnostalgie.cz