EU version

Středočeský kraj plánuje zrušit některé lokální železniční spoje. Nahradit je mají autobusy. Na protest cestující podepisují e-petice, mají podporu ministra dopravy.

Středočeský kraj plánuje zrušit některé lokální železniční spoje. Nahradit je mají autobusy. Na protest cestující podepisují e-petice, mají podporu ministra dopravy.
foto: Archiv/Železnice
07 / 08 / 2021

Minulý týden radní Středočeského kraje schválili záměr omezit nebo dokonce zastavit provoz na dvanácti lokálních tratích. Největší odpor vyvolalo rozhodnutí o omezení vlakového spojení na trati Čisovice - Mníšek – Dobříš a mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem. Právě tyto trati se v minulých letech dočkaly investic a byly zásadně modernizovvány.

‘‘Do trati Mělník - Mšeno – Mladá Boleslav byly v posledních letech investovány stamiliony státem, aby se dostala do kondice, načež byla vyjmuta ze seznamu ohrožených tratí SŽDC, v rámci integrace. Rozum zůstává stát. Když radní chtějí šetřit, ať ruší spoje (a to i autobusové, které tu po integraci vozí vzduch, zejména směrem do Všetat), ale ne celý provoz‘‘ – takto svůj nesouhlas s rozhodnutím nové koalice Středočeského kraje okomentoval na svém profilu na Facebooku starosta Mšena Martin Mach.

Organizátoři e-petice proti omezením spojů (kterou již podepsalo skoro 2000 občanů), jsou rozhořčení, že se právě v roce 2021, který je Evropským rokem železnice, rozhoduje o likvidaci železničních spojů. Za příklad uvádí sousední země, zejména Německo a Polsko, kde se v poslední době regionální tratě hromadně reaktivují. Zdůrazňují také, že ani jiné kraje v České republice vlaky neruší, ba naopak některé dokonce obnovují.

Zástupci vládnoucí koalice Středočeského kraje už hned po vyhraných volbách avizovali, že kvůli pandemické situaci a propadu ve veřejné dopravě budou muset hledat finanční úspory. Po analýze regionálních tratí dle počtu cestujících a vytíženosti, radní odsouhlasili záměr zefektivnění veřejné dopravy nahrazením vlakové dopravu autobusovou. „Železniční tratě vznikly na přelomu 19. a 20. století, dnes je ale doba jiná. Autobus vyjde objednatele veřejné přepravy levněji, na rozdíl od vlaku, sveze lidi rychleji a může zajet až do centra obce,“ říká radní pro veřejnou mobilitu Petr Borecký (STAN), který analýzu málo využívaných lokálních tratí radním předložil.

V tiskové zprávě na webu Středočeského kraje je uvedeno, že náklady na jeden vlako-kilometr provozování lokálky vychází na 95-135 korun, naproti tomu kilometr autobusové dopravy vychází na 40-50 korun. Díky autobusům by celková předpokládaná finanční úspora měla dosáhnout cca 52 milionů korun. Petr Borecký navíc předpokládá, že rozdíly v nákladech na jeden kilometr by se měly zvyšovat i kvůli povinnému zavádění zabezpečovacího systému ETCS a nezbytné obměně vozového parku. To by navýšilo cenu jednoho kilometru lokálky o další desítky korun. „Takže autobus bude dvakrát levnější a někde by bylo dokonce levnější vzít cestující taxíkem," argumentoval zástupce STAN.

 Záměr omezit provoz vlakových spojů na regionální úrovni zkritizoval Vicepremiér, ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO), který vyjádřil svůj negativní postoj tím, že přijel přímo na nádraží v Dobříši. ‘‘Nevídaný amatérismus panuje v řízení dopravy Středočeského kraje, který chce zrušit či omezit 12 tratí. Náš záměr je opačný, podpořit železnice. Proto do nich investujeme 55 miliard korun ročně,‘‘  shrnul svůj postoj vicepremiér k omezení lokálek ve Středočeském kraji.

Tagy