EU version

Starosta Čunek: Regionální vlaky vrátí do kraje život a posílí vazby se Slovenskem

Starosta Čunek: Regionální vlaky vrátí do kraje život a posílí vazby se Slovenskem
foto: Město Vsetín / public domain /Jiří Čunek
23 / 07 / 2024

Po několikaleté přestávce se měly letos v červenci znovu rozjet regionální vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem, konkrétně z Horní Lidče do Púchova a zpět.

 Ačkoliv je o tyto spoje zájem na obou stranách hranice, zatím stále nejezdí. První vlaky by mohly vyjet buď začátkem září, nebo až v polovině prosince, jak informuje server iDnes.cz. Mluvčí slovenského ministerstva dopravy Petra Poláčiková uvedla, že vlaky budou jezdit nejpozději od poloviny prosince, pokud se podaří splnit všechny administrativní požadavky. „Pokud vše proběhne hladce, možná začneme i dříve,“ přiblížila. 

Co stálo za zdržením?

Podle náměstka zlínského hejtmana Radka Doležela (ANO) byla příčinou zdržení formalita týkající se schválení financování. „Slovenská strana požadovala mlčenlivost ohledně cenových údajů, což zpomalilo schvalovací proces krajskou radou,“ vysvětlil Doležel. Dodal, že finanční otázky jsou již vyřešeny. Podle něj je mlčenlivost potřeba, neboť jde o obchodní údaje, které budou později rozhodovat o konkurenčním postavení s jinými dopravci.

Zatímco slovenská strana považuje mlčenlivost za nutnou kvůli obchodním údajům, cestující se těší na zavedení nového spojení. Na české straně bude možné využít krajskou kartu Zetka, která platí i v linkových autobusech. Spoje budou zajišťovat deset vlaků denně v obou směrech. Náklady na provoz budou sdílené mezi Českem a Slovenskem.

Sousední regiony se musí spojovat

Obě strany pak ujišťují, že o nové propojení po železnici stojí.  „Poptávka rozhodně je, podle nás má smysl, aby se sousední regiony spojovaly,“ poznamenal jednatel společnosti Koved (Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje) Martin Štětkář. Přínosy vlaku jsou totiž bezesporu jasné. Jednak napomohou turistickému vlaku, tak i cestování za prací. Do Púchova budou vlaky přijíždět v takovém čase, aby lidé stihli směny v tamní fabrice na výrobu pneumatik. Vlaky by měly začít jezdit na české straně až do Vsetína. Časový rámec je do konce příštího roku.

I starosta Vsetína Jiří Čunek (KDU-ČSL) vítá návrat vlaků a věří, že přispějí k oživení regionu. „Je to dobře, protože díky železniční trati byly přeshraniční kontakty a obchodní styky lidí poměrně čilé, vznikly různé vazby, i rodinné. Jde ale i o to, aby si spojení našlo své zákazníky a nebylo to pro hospodaření kraje příliš ztrátové,“ sdělil již dříve Čunek, který je i opozičním krajským zastupitelem.

Další možností je propojení Brumova s Horným Srním, přičemž v tomto případě bude klíčová rekonstrukce slovenské trati. Zlínský kraj plánuje také prodloužení až do Trenčína, což však vyžaduje detailní vyhodnocení a úpravy přeshraničního tarifu.

Vlaky mezi Horní Lidčí a Púchovem už dříve jezdily, byly zrušeny v roce 2019 kvůli neshodám ohledně financování.

Tagy