foto: Krysztof D., Flickr / CC-BY NC 2.0/FLIRT: vlak Leo Express od Stadleru
Vlaky Leo Expressu zvládnou nově jezdit na tratích elektrizovaných stejnosměrným i střídavým proudem. Změnu trakčního systému vlaků s označením FLIRT provede společnost Stadler.
Společnost Stadler vysoutěžila zakázku vypsanou Leo Expressem na úpravu pěti elektrických vlakových jednotek řady 480, jak oznámil Leo Express v tiskové zprávě. Stadler je zároveň i výrobcem těchto pětivozových vlaků známých také jako Stadler FLIRT. Vlaky Leo Expressu od Stadleru získají dodatečný trakční systém, díky němuž budou schopné využívat jak stejnosměrnou, tak střídavou trakční elektřinu.
Dotace na FLIRT od Ministerstva dopravy
Na provedení tzv. dualizace získal Leo Express dotaci od Ministerstva dopravy ve výši přibližně 40 % z celkově investovaných 400 milionů korun. Ministerstvo dotaci přidělilo v rámci Operačního programu Doprava 2021-2027 (OPD3). Peter Köhler, generální ředitel Leo Expressu, v tiskové zprávě za dotaci poděkoval a oznámil, že ze všech obdržených žádostí o dotaci získala ta jejich nejvyšší hodnocení.
Díky provedení dualizace u FLIRTů bude společnost Leo Express schopna provozovat své vlaky na všech částech sítí v České republice i na Slovensku. Zachován zůstane rovněž provoz na sítích, které společnost využívá v Polsku. Dualizace také umožní Leo Expressu obsluhovat trasu Praha-Ostrava i poté, co na ní dojde k plánované změně trakčního systému z 3 kV DC na evropský standard 25 kV / 50 Hz AC.
Přechod na střídavý proud
Postupný přechod na střídavý proud na českých železnicích je dlouhodobým projektem Správy železnic. Jeho dokončení můžeme očekávat v roce 2045, jak o tom informoval Ekonomický deník. Mezi hlavní výhody změny na střídavý proud patří stabilita napájení, zlepšení dynamiky jízdy a vyšší propustnost dráhy. Z toho plynou také úspory energie, díky nižším ztrátám oproti stejnosměrnému proudu.
Součástí dualizace FLIRTů bude montáž střídavého trakčního systému vlaku a jeho integrace do systému kontroly a řízení vlaků (TCMS). Díky tomu bude možné mezi střídavou a stejnosměrnou soustavou jednoduše přepínat. Stadler provede změnu ve svém závodě ve švýcarském městě Frauenfeld. Do realizace zakázky budou zapojeni také čeští dodavatelé, například VUZ Velim nebo AŽD Praha.
Psali jsme
Na dnešním odborném semináři ALSTOM byly představeny nejnovější informace o platformě Traxx Shunter, inovativní posunovací lokomotivě. Ta se pyšní…
Dualizovaní Panteři
V roce 2022 jsme informovali o provedení dualizace u elektrických jednotek RegioPanter řady 440 od společnosti České dráhy. Důvodem byla elektrifikace tratě na trase Děčín-Kadaň v úseku Kadaň-Prunéřov a Kadaň předměstí. Tato změna zajistila cestujícím na lince U1 přímé spojení z centra Kadaně nejen do Děčína, ale i do Ústí nad Labem, Chomutova, Mostu, Teplic a dalších měst a vesnic v Ústeckém kraji.
Elektrifikace na českých tratích
V souvislosti s postupnou proměnou českých tratí, které již elektrickou energii využívají, souvisí také elektrifikace (nebo také elektrizace) tratí. Česká republika má poměrně nízký podíl elektrifikovaných tratí. Podle serveru České noviny máme prozatím elektrifikovánu přibližně třetinu tratí, což neodpovídá evropskému standardu, který činí 57 %.
Elektrifikace je jednou z dostupných alternativ, které se nabízí při řešení problému snižování emisí tradičních vlaků se spalovacími motory. Další možností je tzv. prostá elektrizace, jejíž součástí jsou bateriové vlaky částečně využívající elektrifikovaných tratí za použití vlastních dobíjecích baterií. Ministerstvo dopravy ČR nedávno vzbudilo kontroverzi vypsáním výběrového řízení na hybridní diesel-elektrická vozidla využívající z 85 % naftový pohon a z 15 % stejnosměrný proud. Tento požadavek je přitom v rozporu s koncepcí rozvoje elektrických tratí, který Ministerstvo dopravy dříve schválilo.