foto: Oficiální stránky společnosti Stadler, se svolením/Nová jednotka pro Mont Blanc Express
Stadler předal první ze sedmi nových vlaků, které posílí mezinárodní linku Mont-Blanc Express mezi Švýcarskem a Francií. Moderní jednotky nabídnou vyšší komfort, ekologičtější provoz a symbolizují novou éru přeshraniční železniční dopravy v regionu pod horou Mont Blanc.
Společnost Stadler předala první z celkových sedmi úzkorozchodných vlaků určených pro provoz Transports de Martigny et Régions (TMR) a francouzského národního dopravce SNCF. Tyto nové jednotky, vyrobené v závodě ve švýcarském Bussnangu v kantonu Thurgau, začnou vozit cestující od poloviny roku 2026 na slavné historické trati Mont-Blanc Express spojující Martigny ve Švýcarsku s francouzským St-Gervais.
Začátek nové éry v přeshraniční dopravě
První dodaný vlak symbolizuje vstup do nové etapy mezinárodní železniční přepravy v regionu Mont Blanc. Speciálně navržená jednotka byla slavnostně předána dopravcům TMR a SNCF 24. dubna 2025 v Martigny. Nové soupravy postupně nahradí stávající kolejová vozidla, přičemž cílem je zvýšit pohodlí a kvalitu cestování na trase vedoucí mezi Martigny a St-Gervais-les-Bains-le-Fayet na úpatí nejvyšší hory Evropy.
Ekologická přeprava až na trať
„První vozidlo jsme přepravili šetrně k životnímu prostředí po železnici z továrny Stadler v Bussnangu (TG) do Martigny (VS) na nízkopodlažním železničním voze,“ vysvětluje Frédéric Evequoz, obchodní zástupce pro zakázková vozidla ve firmě Stadler.
V Martigny pak vlak přeložili odborníci na nákladní automobil a následně jej přesunuli na úzkorozchodnou kolej. „Vlak bude nyní převezen do dílen TMR ve Vernayaz, kde jej zaměstnanci připraví na uvedení do provozu a na proces schvalování pro jízdu po švýcarské i francouzské železniční síti,“ dodává Evequoz.
.jpg)
Moderní konstrukce, vyšší komfort a šetrnost k životnímu prostředí
Nové vlaky typu Beh 4/8 lze sestavovat modulárně, což umožňuje spojování více jednotek během období s větší poptávkou. Cestující se mohou těšit na velkoplošná panoramatická okna, která nabídnou nádherné výhledy na alpskou scenérii.
Mezi další významné vlastnosti nových vlaků patří jejich schopnost kombinovaného provozu – jsou konstruovány jak pro ozubnicové (tzv. zubačky), tak i klasické adhezní tratě, přičemž na ozubnicových úsecích mohou jezdit ve dvojité trakci, což zvyšuje kapacitu i flexibilitu.
Vlaky jsou plně bezbariérové a odpovídají požadavkům švýcarského zákona BehiG, takže umožňují pohodlné cestování i osobám se sníženou pohyblivostí. Energetickou úspornost zajišťují moderní technologie, které umožňují rekuperaci brzdné energie a její navrácení zpět do sítě. Vozidla rovněž splňují nejpřísnější ekologické standardy – například klimatizační systémy jsou navrženy s ohledem na maximální šetrnost k životnímu prostředí.
Psali jsme
Švýcarská společnost TPC uzavřela smlouvu se Stadler Rail na dodání nových vlaků. Na místních zubačkách budou jezdit moderní stroje v přepočtu…
Společný projekt pro pohodlnější cestování
Obměna vlakové flotily Stadleru je součástí širší strategie pro zlepšení veřejné dopravy v regionu Mont Blanc. Projekt finančně podporují Švýcarská konfederace, kanton Valais i francouzský region Auvergne-Rhône-Alpes (AURA). Cena všech sedmi vlaků činí 76 milionů švýcarských franků, tedy přibližně 2 miliardy korun. Všechny jednotky budou doručeny do podzimu 2025 a nasazeny do pravidelného provozu od poloviny roku 2026.
„Těší nás, že můžeme přispět ke zlepšení komfortu cestujících na této jedinečné železniční trase mezi kantonem Valais a regionem Haute-Savoie. Nová vozidla představují závazek k modernímu a ekologickému cestování, přeshraniční spolupráci a technologickým inovacím v alpském regionu,“ říká Frédéric Evequoz.
Mont-Blanc Express zajišťuje spojení mezi švýcarským Martigny a francouzským St-Gervais-les-Bains již více než století. Provoz na švýcarské části trati až po hranici v Le Châtelard zajišťuje TMR, zatímco francouzský úsek má na starosti SNCF.