foto: Stadler Rail/Nové vlaky pro švýcarské TPC
Švýcarská společnost TPC uzavřela smlouvu se Stadler Rail na dodání nových vlaků. Na místních zubačkách budou jezdit moderní stroje v přepočtu za téměř 3,7 miliard korun.
Společnost Stadler Rail získala kontrakt na dodání nových vlaků pro společnost Transports Publics du Chablais (TPC), provozovatele ozubnicové železnice na jihozápadě Švýcarska. Informoval o tom server RailwayPro. Předmětem kontraktu, jehož hodnota se vyšplhala na 140 milionů švýcarských franků (přibližně 3,7 miliardy Kč), je 13 zbrusu nových souprav, které Stadler vyrobí pro TPC na míru.
Psali jsme
Švýcarský výrobce vlaků Stadler posiluje svou pozici na československém trhu. Do vedení tuzemské pobočky byl jmenován ostřílený manažer Zdeněk M…
Moderní vlaky Stadler s výhledy na hory
Cestující se mohou těšit na 112 prostorných sedadel s celkovou kapacitou až pro 250 pasažérů. Vozy budou vybaveny velkými panoramatickými okny, které odhalí krásu místních horských scenérií. S výlety na hory souvisí i rozšířené prostory ve vlacích pro umístění zavazadel, jízdních kol nebo lyží. Jelikož jde o moderní vlakové soupravy, umožní též rekuperaci brzdné energie, a to zejména při sjíždění prudkých kopců. Společnost Stadler slibuje též upravený informační systém pro cestující.
Vlaky a tramvaje v jednom
Podle serveru RailMarket budou vlaky navrženy tak, aby zvládly sklon až 230‰ a byly schopné provozu v ostrých obloucích, které jsou pro místní historické tratě charakteristické. Stadler navíc vlakové soupravy uzpůsobí provozu jak na ozubnicových, tak na adhezních tratích. Vlaky tedy bude možné využívat i jako tramvaje v městských oblastech Aigle a Bex. Nové vlaky budou nasazeny na tratě Aigle-Leysin a Bex-Villars-Bretaye v září roku 2028. Postupně tak nahradí stávající soupravy. Dodávka je plánována na začátek téhož roku.
Bezbariérové vozy Stadler
Nové vlaky od společnosti Stadler zvládnou jet rychlostí až 50 km/h, jak informoval server Railvolution. Každá souprava bude sestávat ze tří vozů o celkové délce 43 m a šířce 255 cm. Obě strany každého vozu nabídnou 140cm dveře pro pohodlný nástup a výstup. Díky výšce 35 cm nad temenem kolejiště budou vozy zcela bezbariérové. Vlaky tak splňují podmínky švýcarského zákona o rovnoprávnosti osob se zdravotním postižením.
Psali jsme
Digitální automatické spřáhlo čelí pochybnostem kvůli nejasnému financování a nedostatku přínosu v nákladní železniční dopravě. Švýcarsko, dosud…
Stadler: Inovace a snižování emisí
„Po nahrazení kolejových vozidel na trati Aigle-Ollon-Monthey-Champéry v roce 2016 a na trati Aigle-Sépey-Diablerets v roce 2024 představuje tato objednávka poslední fázi obnovy vozového parku TPC,“ řekl Christophe Genoud, vedoucí pasažérské dopravy TPC. „Tato investice je součástí širšího plánu rozvoje infrastruktury, včetně prodloužení trati Aigle-Leysin až k základně lyžařských vleků, čímž posilujeme náš závazek k udržitelné a dostupné regionální dopravě,“ dodal Genoud v souvislosti s cíli ke snižování emisí.
Psali jsme
Od roku 2023 je česká železnice mnohem blíže Švýcarsku, než by se na první pohled mohlo zdát. Vlaky Porta Moravica nabízejí panoramatické výhledy,…
Jediná zubačka v Česku
Ozubnicové tratě, slangově též zubačky, nejsou v hornatém Švýcarsku žádnou vzácností. U nás ovšem jedinou zubačku najdeme mezi Tanvaldem a Kořenovem, jak uvádí server České noviny. Tato výjimečná trať nedávno oslavila 120 let od uvedení do provozu – v rámci oslav cestující vozily historické ozubnicové lokomotivy tzv. Rakušanky. Aktuálně je na jediné ozubnicové trati u nás nepřetržitá výluka. Zubačka je totiž ve stavu rozsáhlé rekonstrukce za 432 milionů korun s plánovaným dokončením v únoru 2026.