EU version

Stabilizace státního rozpočtu prostřednictvím aprílového snížení slev jízdného. Stínový ministr dopravy varuje, lidé vymění veřejnou dopravu za auta

Stabilizace státního rozpočtu prostřednictvím aprílového snížení slev jízdného. Stínový ministr dopravy varuje, lidé vymění veřejnou dopravu za auta
foto: ČD - tiskové materiály/Stabilizace státního rozpočtu prostřednictvím aprílového snížení slev jízdného. Stínový ministr dopravy varuje, lidé vymění veřejnou dopravu za auta
06 / 02 / 2022

Kroky nezbytné ke stabilizaci rozpočtu neminou ani ministerstvo dopravy. Vláda rozhodla o snížení slevy ve veřejné dopravě ze současných 75 % na 50 % z ceny jízdenky. Zároveň však rozroste okruh osob, které mají na snížení jízdného nárok. Nově slevu využijí nejen děti, studenti do 26 let a osoby starší 65 let, ale i invalidní důchodci s invaliditou třetího stupně. Opatření má začít platit od 1. dubna tohoto roku.

„Slevy jízdného zachováme, ale ve výši 50 %. Nastavíme systém tak, aby cesta vlaky a autobusy zůstávala pro lidi i nadále výhodná. Současně musí být systém únosný pro státní rozpočet, stabilizace veřejných financí a konec žití na dluh zůstává naším klíčovým závazkem,“ uvedl na sociálních sítích ministr dopravy Martin Kupka, podle kterého by se ke slevám mělo přistupovat rozumně a zodpovědně. Řešení má dle jeho názoru přinést nezbytnou úsporu z hlediska zadlužování státu a zároveň být sociálně citlivé. Vláda proto nově sjednocuje podmínky pro bezplatnou cestu dětí do šesti let. Zároveň chce rozšířit slevu nejenom na držitele průkazu ZTP a ZTP/P, ale také na invalidy třetího stupně, kteří nárok na průkazku ZTP a ZTP/P nemají.

„Předchozí vláda v rozpočtu na letošní rok navrhovala na kompenzace pro dopravce za poskytnutí slevy 2,5 miliardy korun. To by nestačilo ani na 75% slevu, kterou předtím vláda odsouhlasila, nestačilo by to ani na tu navrhovanou 50% slevu. Snažíme se tedy opravdu přistupovat k nalezení toho řešení co nejodpovědněji, nejrozumněji, ten návrh s plošnými 50 % je zároveň jednoduchý, míříme k tomu, aby zůstal nadále zachovaný vysoký standard podpory a zároveň všech cestujících,“ řekl Kupka na tiskové konferenci.

Nově by měly celkové úspory dosáhnout téměř dvou miliard korun ročně. Před koronavirovou pandemií si slevy na jízdném vyžádaly značně vyšší částku. Konkrétně za rok 2019 vyplatil stát dopravcům rozdíl na jízdném v hodnotě 5, 79 miliardy korun, během krize částka klesla o zhruba dvě miliardy korun. Opatření kritizuje především opozice. „Po měsíci vládnutí Martin Kupka zdvojnásobí ceny jízdného pro studenty a seniory. Ve výsledku se tedy ušetří sotva miliarda. To si mohla vláda odpustit politické náměstky & spol., a bylo by to doma“ napsala na sociálních sítích exministryně financí Alena Schillerová. Její úsudek nezůstal dlouho bez reakce. „Jen jste se zapomněla přiznat, že jste sama připravovala pro studenty a seniory větší zdražení! Loni stát zaplatil za slevy 3,8 mld. Kč a do návrhu na rok 2022 jste napsala 2,5 mld. Kč. To jste to asi celé nějak popletla, ne?“ zareagoval na kritiku Kupka.

Kupka pro televizní stanici CNN Prima News uvedl, že slevy shledává nadále atraktivními a veřejnost zůstane nadále motivována k užívání hromadné dopravy. „Snížení slevy na 50 procent bylo nezbytné a mělo by spoustu věcí řešit. Zneužívání systému bude výrazně menší,“ řekl v rozhovoru nový ministr dopravy.

Tomu ale oponuje stínový ministr dopravy Martin Kolovratník, který se k otázce navýšení cen jízdného poskytl exkluzivní vyjádření redakci RAILTARGET. „V této věci se s novým ministrem bohužel neshodnu.  Chápu, že nová vláda chce dostát svým slibům o úsporách. Zde je to ale za cenu, která nedává smysl. Na jednu stranu může znít rozumně, že to bude „jen" o pár procent méně. Ale zkuste se vžít do role samoživitelek a neúplných rodin. Řada studentů dnes může dojíždět do školy jen díky současné slevě. A cena za jízdné se jim najednou zvedne dvojnásobně. Když k tomu přičteme zdražující energie, pohonné hmoty a další, tak je to smrtící koktejl. Slibovaná úspora necelé 2 mld podle mě za to nestojí.  Jsem přesvědčen, že to zkrátka vyžene spoustu lidí z veřejné dopravy zpět do aut. Ale je to legitimní politické rozhodnutí nové vlády, za které si musí nést před voliči odpovědnost. My, v roli opozice, na to budeme dále poukazovat, “ uvedl stínový ministr dopravy Kolovratník.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace