foto: Talgo / public domain /vlak Talgo
Velký průšvih ve světě železnic. Španělská vláda zatrhla maďarské skupině Ganz-Mavag plán na převzetí legendární firmy Talgo. A důvod? Bezpečnost státu a obavy z ruského vlivu. Maďarský investor to samozřejmě popírá, ale obavy španělských úřadů byly silnější. Akcie Talga se hned po odmítnutí propadly o 10 %.
V úterý španělská vláda odmítla nabídku maďarské skupiny Ganz-Mavag na převzetí společnosti Talgo, předního španělského výrobce kolejových vozidel. Zdůvodnila to obavami o strategické zájmy státu, národní bezpečnost a ztrátu kontroly nad unikátními železničními technologiemi. O tom RAILTARGET informoval 14.8. 2024.
Španělský ministr dopravy Óscar Puente v březnu 2024 totiž prohlásil, že "udělá vše pro to", aby Talgo odmítlo nabídku. Je nutné připomenout, že vláda Španělska patří k největším kritikům Maďarska v EU a obávala se, že za transakcí stojí skrytě investoři z Ruska. Ruské propojení skutečně existovalo prostřednictvím společnosti Ganz-MaVag International Kft. I když po invazi ruské armády na Ukrajinu a uvalení sankcí Rusové prodali podíl ve společnosti, podezření na trvající skryté propojení nadále trvalo.
Psali jsme
Španělský výrobce vlaků Talgo je v těžké situaci a čelí obrovskému zpoždění dodávek svých nových vysokorychlostních vlaků pro Deutsche Bahn.…
Vláda využila svého práva daného rámcem pravidel EU o kontrole zahraničních investic, které je v případě Španělska realizováno prostřednictvím instituce pro dozor nad burzou (CNMV). Ta společně s Generálním ředitelstvím pro mezinárodní obchod a investice španělského ministerstva hospodářství svolala Radu pro zahraniční investice a předložila vládě doporučení investici odmítnout.
Akcie Talga vzápětí poklesly o 10 %. Maďarské konsorcium již dříve avizovalo soudní přezkum rozhodnutí, nyní se k němu připojili i menšinoví akcionáři, kteří se cítí poškozeni.
Pozornost bude upřena nyní na další případné zájemce. Škodu Transportation, Stadler Rail, na případnou avizovanou aktivitu polské vlády a také na variantu, že firma zůstane ve španělském vlastnictví prostřednictvím investičního fondu Criteria. Šance se zvyšuje pro Škodu Transportation, která již dříve prostřednictvím PPF veřejně avizovala plán na propojení a sdílení výrobních kapacit s Talgo. Nabídku na odkup však zatím nepředložila.
Z hlediska posuzování bezpečnostních aspektů jde o výjimečné rozhodnutí. Pravidla EU byla koncipována proti mimoevropským investičním záměrům, především z ekonomik řízených netržními principy. Nyní jich španělská vláda využila proti investici z jiného členského státu EU a NATO. Talgo samozřejmě spolupracuje s vládou na přepravách vojenského personálu a materiálu, strategických energetických zdrojů a dalších důležitých komodit. Nicméně propojení s Ruskem je nejasné a maďarský investor jej rezolutně odmítá.
ZDROJ: RAILTARGET; TALGO;