EU version

Slovenská strela: Rekonstrukce jednoho z unikátních vlaků je obrovským přínosem pro historii československé železniční dopravy

Slovenská strela: Rekonstrukce jednoho z unikátních vlaků je obrovským přínosem pro historii československé železniční dopravy
foto: Archiv RAILTARGET/Slovenská strela: Rekonstrukce jednoho z unikátních vlaků je obrovským přínosem pro historii československé železniční dopravy
25 / 05 / 2023

Slovenská strela, která byla spíše určena pro vyšší společenské vrstvy, zažila své zlaté časy hned po svém prvním vyjetí na koleje v roce 1930. Byl to vlak určený především pro cestující mezi Bratislavou a Prahou, kteří většinou podnikali jen jednodenní cesty. Jednalo se o dva historické nákladní vozy, které však měly odlišné osudy.

Tyto legendární vlaky byly vyrobeny ve dvojici a střídaly se na trase mezi Bratislavou a Prahou. Válka v roce 1939 ukončila jejich provoz. Vozidla byla odstavena v Praze a vyjížděla jen při mimořádných událostech. Po válce pak Slovenská strela například přepravovala vládní delegace do Německa.

První z těchto dvou vozů prošel rekonstrukcí, zatímco druhý se bohužel nesetkal s takovým příznivým osudem a zůstal zchátralý na odstavné koleji. Již během provozu došlo u druhého vozu k dopravnímu neštěstí, kdy se Slovenská strela srazila s nákladním automobilem. Vlak byl následně převezen do Kopřivnice, kde byl opraven a na několik měsíců vyřazen z provozu. Od roku 1953 byl vůz odstaven a sloužil jako zdroj náhradních dílů pro první soupravu.

Nicméně i rekonstrukce alespoň jednoho z těchto unikátních vlaků je obrovským přínosem pro historii československé železniční dopravy. Vozy vytvořil konstruktér Hans Ledvinka a jsou také specifické díky mimořádnému motoru s patentovaným elektromechanickým přenosem, který vyvinul Josef Sousedík.

Tagy