EU version

„Slabý článek, který rupne první,“ reagují lidé na vyřazené vagóny po tragédii v Pardubicích

„Slabý článek, který rupne první,“ reagují lidé na vyřazené vagóny po tragédii v Pardubicích
foto: Správa železnic / Public Domain /Nehoda RegioJet
11 / 06 / 2024

RegioJet vyřazuje spací vozy na základě zkušeností z rakouské i pardubické nehody. Ty vedly k vážným následkům. Ve starším lehátkovém vagonu rakouské výroby zemřely čtyři ženy. Do provozu se již nevrátí, informovala RAILTARGET společnost RegioJet.

Společnost oznámila, že o víkendu stahuje z provozu všechny spací vozy rakouského typu. Toto rozhodnutí bylo učiněno na základě zkušeností z nedávné tragické nehody vlaku RJ 1021 na trase Praha-Košice-Čop a dřívější podobné nehody v Rakousku. Příčinou je zjištění konstrukčních nedostatků těchto vozů, uvedla tisková zpráva, kterou má RAILTARGET k dispozici. 

Zástupci společnosti argumentovali tím, že zjistili, že lůžkový vůz ÖBB stejného typu od stejného výrobce byl při banální nehodě v roce 2018 v Salzburgu poškozen identickým způsobem, tj zlomením rámu vozu mezi prvním a druhým kupé. Zlomení rámu bylo příčinou toho, že se při nehodě v Pardubicích zcela zlomil vůz a je i příčinou obětí na životech.

Nehoda v Salzburgu, která si vyžádala 54 zraněných, se stala při pouhém posunu. V Pardubicích narazil nákladní vlak vyšší rychlostí, ovšem jeho váha byla minimálně dvaceti násobná. Deformace je úměrná hmotnosti a rychlosti. Srážka v Pardubicích byla tedy asi 30 krát silnější, než při nehodě v Salzburgu, proto i devastace byla mnohem vyšší. Toto zjištění vedlo Regiojet k rozhodnutí definitivně vyřadit všech 13 vozů z provozu, i přesto, že jsou identické vozy provozovaný jinými společnostmi.

Pojďme si rekapitulovat, co se stalo v Rakousku v roce 2028.  Posunovací lokomotiva měla podle jízdního řádu napojit vagony nočního vlaku z Benátek na vagony nočního rychlíku z Curychu. Souprava s lokomotivou přitom v 4.46 SELČ narazila do stojících vagonů expresu z Curychu do Vídně, řekl APA mluvčí rakouských drah Robert Mosser. Většina cestujících při nárazu pravděpodobně ještě spala. Ve 13 lůžkových i běžných vagonech bylo kolem 240 cestujících, konstatuje web iRozhlas.cz

“Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a na základě principu předběžné opatrnosti následně vyřadit tyto vozy z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek,” říká Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, a dodává: “Bezpečnost našich cestujících a zaměstnanců je pro nás nejvyšší prioritou. RegioJet se zavazuje k neustálému zlepšování bezpečnostních standardů a bude nadále investovat do modernizace svého vozového parku, aby zajistil nejvyšší úroveň služeb.”

RALTARGET zabrousil i na sítě, aby zjistil další názory informované veřejnosti. "Nabírá to čím dál větší grády. RegioJet CZ chce navrhnout celoevropský konec rakouských lehátek Bcmz. Skutečně se ukazují při nehodách jako slabý článek, který rupne první. Ale další zásadní novinka: Rakušané už podobnou destrukci řešili - a úplně přešli," sdílel ve fanklubu železnic uživatel facebooku příspěvek a rozhořela se diskuse. Další poukazovali, že lehátkové vozy mají i ČD. V médiích pak proběhla informace, že i oni své vagóny kontrolují. 

Vlaky, které byly doposud provozovány s těmito spacími vozy, budou postupně vybaveny alternativními vozy, aby nedošlo k narušení služeb pro zákazníky.

Zdroj: RegioJet

Tagy