EU version

Semmering Bahn: První horská železnice světa fascinuje už přes 170 let

Semmering Bahn: První horská železnice světa fascinuje už přes 170 let
foto: RAILTARGET/Semerring na viaduktu
27 / 12 / 2024

Rakouská trať Semmering Bahn je označována za jednu z nejkrásnějších na světě s dechberoucími výhledy. Díky ní se můžeme z Vídně dostat v podstatě až do Slovinka.

Chlouba rakouské železniční infrastruktury je Horská dráha Semmering neboli Semmering Bahn. Impozantní trať je označována za první evropskou horskou železnici s normálním rozchodem a ve světě nese titul úplně první horské železnice. S plánováním projektu se začalo již v roce 1841. Trať je do dnes stále funkční a nabízí cestujícím nádherné výhledy a nezapomenutelný zážitek.

Rakouská specialita v podobě dvoupatrových viaduktů

Nejen že je jedná o historicky první horskou trať, železnice se svou krásou a projektantskou dokonalostí dokázala zapsat na seznam světového dědictví UNESCO. Jedná se o spojení mězi městy Gloggnitz a Mürzzuschlag. Celá trať je dlouhá 41,7 kilometrů. Vlak musí na trase překonat 14 tunelů a 16 viaduktů, které jsou v některých případech i dvoupatrové. Samořejmostí jsou i mosty. Na trase potkáme 11 železniční mostů, které doplňuje 118 kamenný mostů menších rozměrů. Cestující, milovníci přírody a fotografové se mohou těšit na nádherné výhledy plných divokých hor.

 

 

 

Ani krása rakouské přírody není zadarmo

Semmering není ale samostatná trať. Je velkou a podstatnou součástí železniční tratě mezi Vídní a Štýrským Hradcem. Díky službám tohoto vlaku se můžete podívat i za hranice Rakouska, a to až do Slovinka. (zdroj cklub.cz) Když zavítáme na prodej online jízdenek, ceny se na trase Vídeň-Štýrský Hradec pohybují kolem 42 euro, což je v přepočtu zhruba tisíc korun. Na české poměry je cena o něco dražší, ale o žádnou hrůzu se nejedná. Navíc si po cestě vychutnáte krásy rakouské přírody. Cesta mezi Vídní a Štýrským Hradcem trvá dvě a půl hodiny.

Jak železnice dokáže oživit malé městečko

Na trati Semmerinské železnice se nachází malá obec Semmering. Žije zde přibližně 600 obyvatel. Díky výstavbě nové železnice a její značné popularitě, začali do stejnojmeného městečna proudit davy turistů. Z počátku se jednalo o velký nával. Není překvapením, že lidé přijížděli směrem z Vídně. Velký zájem o toto místo zlepšil ekonomickou situaci obce, která tak mohla růst. Aktuálně je zájem turistů o tuto destinaci již o něco menší, stále zde ale mnoho dobrodruhů zůstává přes noc a nasává atmosféru rakouské přírody. (zdroj: wikipedie)

Rakouská historie aneb jak se zrodila ikonická trať

Stavba začala roku 1848 a trvala až do roku 1854. Za projektem stál projektant a architekt Carl von Gheta, který se podílel například také na stavbě železniční trati u nás, a to konkrétně na úseku Vídeň - Břeclav a Břeclav-Olomouc. Jeho znalost architektury byla obohacena z velké části díky studijním pobytům v Anglii a Belgii. Co se čísel týče, ke stavebním pracím bylo využito okolo 20 000 dělníků. Pro mnohé bude možná překvapením, že zhruba třetina z nich byly ženy. Při výstavbě zahynulo 89 lidí, několik dalších stovek zemřelo na nemoci. První vlak se na trať vydal 23. října 1853. Oficiální otevření se konalo až 16. května 1854 a o dva dny později na železnici vyjel první vlak nákladní dopravy. Cestující se výhledy pokochali až 17. července stejného roku.

Zdroje: treking.czcklub.cz, shop.oebbtickets.at 

Tagy