EU version

Rozpouštění kovidových ledovců pokračuje. České dráhy obnovují dálkové spoje.

Rozpouštění kovidových ledovců pokračuje. České dráhy obnovují dálkové spoje.
foto: České dráhy/Schéma linek dálkových vlaků ČD
27 / 04 / 2021

České dráhy, které snížily v průběhu koronavirové krize intenzitu i množství spojů, nyní obnovují provoz těch dálkových. K původnímu omezení došlo v několika fázích od září 2020. Reagují tak na zvýšení poptávky po hromadné dopravě zpět k původním hodnotám o 15 %.

České dráhy od konce dubna postupně obnovují provoz na nejvytíženějších dálkových linkách. Reagují tak na zpětné zvýšení zájmu o hromadnou železniční dopravu. Během období zavřených okresů byl zájem třetinový oproti původním hodnotám, zatímco nyní je jen poloviční. Obnovené linky budou R17, R20 a Ex2, na trasách Praha – České Budějovice/České Velenice, Praha – Děčín a Praha – Olomouc – Vsetín – Púchov. Vyjedou také vlaky Ostravan a Metropol s trasami Praha – Čadca – Žilina a Břeclav – Bratislava – Budapešť. Vlaky však zatím budou v provozu bez lůžkových a lehátkových vozů.

Další fáze obnovy spojů by měla začít v půlce května. Očekávaná je obnova linek Ex3 (Praha – Vídeň), R10 (Praha – Hradec Králové) a R15 (Praha – Ústí nad Labem – Cheb). České dráhy však budou nadále sledovat zatíženost spojů a plány se tak mohou změnit. Od začátku května se také obnoví půjčovny kol.

„Epidemická situace se během jara zlepšila, a protože máme z loňského roku zpětnou vazbu od našich zákazníků, že mají o tuto službu velký zájem, rozhodli jsme se naše cyklopůjčovny otevřít od 1. května. Velký důraz budeme i letos věnovat hygienickým opatřením. Všechna kola proto po každé výpůjčce důkladně vydezinfikujeme a samozřejmě očistíme i přilby a další vybavení,“ říká Jana Rotreklová, manažerka projektu ČD Bike na stránkách Českých drah.

Přestože se České dráhy vrací do původních čísel spojů, neustávají s ochranou cestujících. Neustále provádí dezinfekci a úklid souprav. Čištění se provádí i několikrát za den s výrazným zaměřením na povrchy se kterými cestující přijde nejvíce do styku. Obecně používají dezinfekční postřiky a pro odstavené vlaky používají ozón. Do souprav také instalují dávkovače s dezinfekcí. Vyzívají také cestující k používání bezkontaktního způsobu platby a nejlépe celého odbavení.

Dle Google Mobility report se většina krajů vrací v používání MHD do normálu. O čtvrtinu méně cestujících je stále v Praze a v Moravskoslezském, Libereckém, Karlovarském a Jihočeském kraji. Lze tak očekávat, že i další dopravci budou zvyšovat počet spojů zpět do normálu.

Tagy