Obecně jsou vysokorychlostní železnice považovány za tratě překračující rychlost 200 km/h a 250 km/h na nově vybudované. Rychlost se může lišit v závislosti na technických řešeních a může dosahovat v průměru až 380 km/h nebo dokonce 420 km/h, přičemž se očekává, že VRT zaznamenají další pokrok. Rychlost však není jedinou výhodou, i když je tou hlavní.
Psali jsme
Výstavba vysokorychlostních tratí budí emoce. Jen úsek z Prahy do Brna se dotýká 97 obcí. Jak se k tomu staví jejich obyvatelé?
Na krátké až střední vzdálenosti může VRT nabídnout kratší celkovou dobu cesty ve srovnání s leteckou dopravou, takže osobní auta nechává daleko za sebou. Dobře provozovaný dvoukolejný VRT může dosáhnout kapacity ekvivalentní dvěma 3proudým dálnicím nebo Jumbo Jetu za minutu. Jejich spolehlivost je také prokázaná. VRT nehlásí více než minutové zpoždění na vlak. A co se týká bezpečnosti, na vysokorychlostní trati zatím nedošlo k úmrtí jediného cestujícího.
Tchaj-wan v cyklech / Flickr.com / Public domain
Leckdo by se mohl domnívat, že hlavní výhoda VRT tkví v ušetření času na velmi dlouhé vzdálenosti. Ale není tomu tak. V této kategorii stále má prioritu letecká doprava. Díky tomu je i objem dlouhých mezinárodních železničních cest celkem nízký, neboť lidé raději letí letadlem. VRT září hlavně v sektoru krátkých až středních vzdáleností (60-90 minut). Tam je velmi vysoká poptávka. VRT na tyto vzdálenosti dokáže velmi snadno zpřístupnit destinace.
Profesor McNaughton ve své prezentaci uvádí tabulku, tří izochron času, která ilustruje potenciál VRT:
- Při cestovní vzdálenosti 30 minut se region chová jako jedno město, které nabízí příležitosti pro spontánní setkávání a vytváření kulturních a společenských kruhů.
- Při vzdálenosti 60 minut poskytuje region podnikům společný fond kvalifikovaných lidí a sloučený trh s nabídkou a technologiemi, což lidem usnadňuje udržování vztahů bez nutnosti stěhování.
- Při 120 minutách mohou podniky využívat přístup k příležitostným specializovaným zdrojům (např. finančním nebo právním), přičemž taková cestovní doba je stále velmi příznivá pro volnočasové cesty a snadné návštěvy přátel a příbuzných. Díky vysoké rychlosti VRT se do těchto časových rámců vejdou mnohem širší regiony.
Právě v tomto rámci má VRT největší potenciál, zatímco její síť poskytuje další možnosti, ovšem v podstatně menším objemu. V příštím článku se podíváme na příklady Velké Británie a začneme porovnávat stávající a projektované systémy v celé Evropě.