EU version

Revoluční cestování Evropou: Vysokorychlostní trať se vyrovná tříproudové dálnici!

Revoluční cestování Evropou: Vysokorychlostní trať se vyrovná tříproudové dálnici!
foto: Public domain/Alstom Avelia/Alstom
26 / 03 / 2024

Vysokorychlostní trať, účinná konkurence pro dálnice, zaznamenává další pokrok. Hlavní roli hraje nejen časová úspora, spolehlivost a bezpečnost, ale mnohem více. Dozvíte se i jak si stojí VRT v porovnání s leteckou dopravou.

Hlavní projekty rozvoje železnic na celém evropském kontinentu se zaměřují na vysokorychlostní železnice, VRT, které nabízejí velký potenciál propojit aglomerace velkých měst. Mohou také přispět k racionalizaci veřejné dopravy. Mohou se stát účinnou konkurencí pro dálnice, poskytující cestujícím dobrou kapacitu, spolehlivost, časovou úsporu a bezpečnost. Profesor Andrew McNaughton, ředitel High-Speed ​​Two Limited, představil soubor základních schopností a atributů VRT, což představuje nejlepší výchozí bod pro diskusi o úloze VRT v Evropě.

Obecně jsou vysokorychlostní železnice považovány za tratě překračující rychlost 200 km/h a 250 km/h na nově vybudované. Rychlost se může lišit v závislosti na technických řešeních a může dosahovat v průměru až 380 km/h nebo dokonce 420 km/h, přičemž se očekává, že VRT zaznamenají další pokrok. Rychlost však není jedinou výhodou, i když je tou hlavní.

Na krátké až střední vzdálenosti může VRT nabídnout kratší celkovou dobu cesty ve srovnání s leteckou dopravou, takže osobní auta nechává daleko za sebouDobře provozovaný dvoukolejný VRT může dosáhnout kapacity ekvivalentní dvěma 3proudým dálnicím nebo Jumbo Jetu za minutu. Jejich spolehlivost je také prokázaná. VRT nehlásí více než minutové zpoždění na vlak. A co se týká bezpečnosti, na vysokorychlostní trati zatím nedošlo k úmrtí jediného cestujícího.

Tchaj-wan v cyklech / Flickr

Tchaj-wan v cyklech / Flickr.com / Public domain

Leckdo by se mohl domnívat, že hlavní výhoda VRT tkví v ušetření času na velmi dlouhé vzdálenosti. Ale není tomu tak. V této kategorii stále má prioritu letecká doprava.  Díky tomu je i  objem dlouhých mezinárodních železničních cest celkem nízký, neboť lidé raději letí letadlem. VRT září hlavně v sektoru krátkých až středních vzdáleností (60-90 minut). Tam je velmi vysoká poptávka. VRT na tyto vzdálenosti dokáže velmi snadno zpřístupnit destinace. 

Profesor McNaughton ve své prezentaci uvádí tabulku, tří izochron času, která ilustruje potenciál VRT: 

  • Při cestovní vzdálenosti 30 minut se region chová jako jedno město, které nabízí příležitosti pro spontánní setkávání a vytváření kulturních a společenských kruhů.
  • Při vzdálenosti 60 minut poskytuje region podnikům společný fond kvalifikovaných lidí a sloučený trh s nabídkou a technologiemi, což lidem usnadňuje udržování vztahů bez nutnosti stěhování.
  • Při 120 minutách mohou podniky využívat přístup k příležitostným specializovaným zdrojům (např. finančním nebo právním), přičemž taková cestovní doba je stále velmi příznivá pro volnočasové cesty a snadné návštěvy přátel a příbuzných. Díky vysoké rychlosti VRT se do těchto časových rámců vejdou mnohem širší regiony.

Právě v tomto rámci má VRT největší potenciál, zatímco její síť poskytuje další možnosti, ovšem v podstatně menším objemu. V příštím článku se podíváme na příklady Velké Británie a začneme porovnávat stávající a projektované  systémy v celé Evropě.

Tagy