foto: dossier.center/Putinův obrněný vůz: Vše, co potřebujete vědět o jeho osobním vlaku
Vladimir Putin nyní necestuje letadly prezidentského oddílu, ale speciálním obrněným vlakem. Přečtěte si o něm více.
Vlak si ruský prezident objednal již v letech 2014-2015, pravidelně jej však ruský diktátor začal používat až v druhé polovině roku 2021, kdy se ruská armáda začala připravovat na invazi na Ukrajinu. Společnost, která vlak vlastní, patřila synovci Jurije Kovalčuka. Kovalčuk je hlavním akcionářem banky Rossija a blízkým přítelem ruského prezidenta. Jeho struktury spravují Putinův palác nedaleko Gelendžiku.
Použití takového vlaku je diktováno důvody utajení. Pohyb letadel prezidentského oddílu mohou sledovat různé služby. Pro osobní vlaky žádné takové služby neexistují. Speciální vlak je vizuálně téměř k nerozeznání od ostatních vlaků ruských železnic. Má stejnou šedou barvu s červeným pruhem.
Psali jsme
Již na jaře začne fungovat nová moderní myčka vlaků na Vysočině. Díky novému zařízení Oblastního centra údržby Východ (OCÚ) dojde k maximální…
Existuje několik hlavních rozdílů. Za prvé, prezidentské vozy jsou pancéřované. Za druhé má vlak nejvyšší prioritu: jízdní řád vlaků je upraven pro Putina tak, aby jeho vlak mohl jet maximální rychlostí a bez zastavení. Součástí speciálního vlaku je nutně vůz pro prezidenta s ložnicí a pracovnou pro jednání, vůz pro doprovodné osoby a vůz pro speciální komunikaci.
Vlak lze od běžného osobního vlaku odlišit také tím, že na střechách několika vagonů jsou vidět komunikační rádiové antény. Antény jsou zakryty speciálními kryty, které je skrývají před zvědavými pohledy.
Existence obrněného vlaku není žádným tajemstvím. Například v listopadu 2019 v něm měl schůzku premiér Dmitrij Medveděv, po níž o vlaku napsal list Komsomolskaja pravda. Noviny poznamenaly, že vagony jsou skutečně natřeny šedou barvou s charakteristickými červenými symboly ruských železnic a samotný vlak je prefabrikovaný, "samostatně formovaný pro každou cestu nejvyšších státních představitelů". Tajných vagonů je jen několik, zbytek jsou běžné SV a kupé. Vlak je tažen dvěma dieselovými lokomotivami TEP70BS, uvádí Dossier.
Zajímavé je, že média našla ještě jeden osobní vlak s podobnými speciálními komunikačními anténami na střeše. Navenek se od běžného liší nejen anténami, ale i nezvykle velkým počtem lokomotiv: na podvozcích jsou instalovány tři nápravy a samotné vozy jsou šestinápravové. Takové vozy se obvykle používají na těžších nákladních vlacích, zatímco standardní osobní vozy jsou čtyřnápravové. Zesílené nápravy mohou znamenat, že vlak je pancéřovaný. Vozy jsou opatřeny znakem společnosti Grand Service Express a internetovou stránkou organizace. Tato společnost je spojována s Putinovým přítelem Jurijem Kovalčukem.
Zdroj: Dossier