EU version

První BEMU vlaky v Česku jezdí v Moravskoslezském kraji, výzvy přetrvávají

První BEMU vlaky v Česku jezdí v Moravskoslezském kraji, výzvy přetrvávají
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Ilustrativní
27 / 01 / 2025

Martin Elstner z Českých drah podává informace o prvních bateriových vlacích v Česku. Styl jízdy i dobíjení se odrazí v jejich životnosti.

Bateriové vlaky začaly brázdit železniční trasy 

V Moravskoslezském kraji začaly jezdit první akutrolojové neboli bateriové vlaky v republice. Jsou součástí obnovy vozového parku Českých drah. Podle ředitele regionálního střediska údržby ČD Martina Elstnera v budoucnosti přibude dalších 15 bateriových RegioPanterů s větší kapacitou, než mají první čtyři BEMU vlaky, které jsou součástí zkušebního provozu. Vyjet mají na koleje v Bohumíně. Parametry budoucích 15 jednotek se nyní ověřují na zkušebním okruhu a později budou uvedeny i do zkušebního provozu, říká Martin Elstner. 

Podle něj ale uvedení bateriových vlaků do provozu představuje i určité výzvy, zejména co se týče energetické bilance. BEMU vlaky by se neměly nechat úplně vybít, ale naopak by v nich měla zůstat energie, s čímž se musí počítat a odrazí se na např. na požární bezpečnosti, uvádí dále Elstner. Na zkušební provoz navíc již netrpělivě čekají další kraje, které rovněž uvažují o pořízení bateriových vlaků, řekl Elstner.

Nepravidelný provoz škodí životnosti BEMU vlaků

Právě životnost baterií představuje určitou překážku, jelikož je ovlivněna provozním režimem, nebo i tím, jak s nimi strojvedoucí zachází. Tratě jsou každá jiná, tedy i jízda vlakem vypadá jinak z důvodu nepravidelného provozu, což se ve výsledku odrazí v plánovaném dobíjení baterie. Podle Martina Elstnera je z dopravního hlediska nejžádanější dobíjet baterie co nejdřív, aby se vlaky co nejrychleji vrátily do provozu. Takovéhle zacházení však bateriím škodí a ubírá jim životnost. 

Naopak z technologického hlediska je podle Elstnera důležité, aby se baterie dobíjely pomalu malým elektrickým proudem. Uvádí příklad  parciálních trolejbusů, kde se již využívá pokročilých modelů, které dokážou propočítat životnost baterie dopředu. Otázka, jak to bude vypadat na železnici však ještě není zodpovězená. 

Sám Martin Elstner je i strojvedoucím, bude tedy s bateriovými vlaky jezdit. Jak uvádí, oproti klasickému vlaku typu Panter to nebude velký rozdíl. Ale jet s elektrickým vlakem na ne­elektrifikované trati, to bude zážitek, dodává.

 

 

 

 

 

 

 

Smlouva bez soutěže na BEMU vlaky 

Moravskoslezský kraj je prvním krajem v republice, kde se uvedly do provozu bateriové vlaky. Smlouva na deset let mezi krajem a národním dopravcem ČD však byla přímá, tedy nebyla na provoz v kraji vypsána soutěž. Kontrakt za více než 17 miliard Kč byl tedy dohodnut bez předchozí ověření cen konkurenčních společností. Podmínkou smlouvy bylo nasazení čtyř bateriových jednotek pro linku Ostrava – Veřovice, dopravce však ještě neměl dodavatele těchto vlaků vysoutěženého. 

Následně tedy ČD přišly s řešením v podobě rámcové smlouvy na elektrické jednotky se Škoda Group. Posudek zpracovaný advokátní kanceláří postup nákupu vlaků však vyloučil. České Dráhy přitom v roce 2022 vypsaly soutěž na 15 bateriových vlaků, vítěz tohoto tendru však nemohl stihnout dodat první čtyři jednotky do začátku provozního období, tedy přelom roku 2024 a 2025. 

BEMU vlaky vyjely na koleje, ale infrastruktura bude vybudována až později 

BEMU vlaky v kraji jezdí od prosince 2024, nová dobíjecí infrastruktura však bude zbudována až letos, v roce 2025. Infrastruktura by měla být připravena pro dodávku bateriových vlaků, které budou nasazeny na přelomu let 2025 a 2026. Podle Správy železnic budou ve stanicích postaveny dobíjecí místa, přičemž jde o dobíjecí troleje, a dále budou provedeny úpravy pro zajištění bezpečného provozu.

Zdroje: zeleznicar.cz, moravskoslezsky.denik.cz, ekonomickydenik.cz

Tagy