foto: České dráhy / Public domain/Parní lokomotiva Heligón
Speciální jízdy parních vlaků uzavřou o víkendu sezónu muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. Tento víkend je poslední, kdy bude možné instituci navštívit před zimní přestávkou po velmi úspěšném letním období.
„Letos už prošlo branami muzea více než pětatřicet tisíc návštěvníků. K nejnavštěvovanějším akcím patřilo Setkání Bardotek nebo květnový parní víkend, kdy přišlo více než tři tisíce návštěvníků. Parní víkend letošní sezónu i zakončí. Během soboty a neděle se uskuteční hned několik nostalgických jízd, kdy se v čele vlaků představí hned čtyři parní lokomotivy,“ popisuje Marek Plochý, ředitel ČD Muzea v Lužné u Rakovníka.Těmi budou Čtyřkolák 434.2186, Všudybylka 354.195, Heligon 414.096 nebo EP 1000 525.101.
Parní vlaky pojedou po oba dva víkendové dny dvakrát tam a zpět po trase Lužná u Rakovníka – Rakovník (9:40 a 13:40) a jednou z Lužné do Řevničova (12:00). Návštěvníci se mohou těšit i na přehlídku těchto lokomotiv na točně v 11:30 a ve 14:30. Každou hodinu od 10:00 do 16:00 bude od točny vyjíždět parní lokomotiva Heligón 414.096 s vozem "Dakar" a vozem Ci, které zájemci zavezou do železniční stanice a zpět. Návštěvníci se také mohou svézt úzkorozchodným parním vláčkem. Otevřena bude expozice zabezpečovacího zařízení a v provozu bude i modelové kolejiště.
Nejmenší návštěvníci si také mohou během akce užít skákací hrad. V sobotu v 10:30 a v 15:30 bude připravena unikátní Parní show Jamese Watta s heslem „Zatop pod kotlem a zažij historii parního stroje na vlastní kůži“, v neděli se pak v muzeu představí unikátní flašinet poháněný parním strojem. Jízdenky na nostalgické jízdy v rámci Posledního parního víkendu se budou prodávat přímo ve vlaku. Cena zpáteční jízdenky bude 200 Kč a dětské 160 Kč
Opravy a investice v ČD Muzeu
Před letošní sezónou byly zrekonstruovány vnitřní expozice a další investice v muzeu probíhají a budou probíhat. „Řešíme i ekologické vytápění našich objektů. V tomto týdnu budeme v první etapě spouštět nový kotel na pelety místo uhelného kotle. Budeme jím vytápět halu oprav, sociálního zázemí a expozice. Ještě do konce roku rozšíříme úzkorozchodnou železnice v areálu muzea, což bude novinka na příští sezonu. Proběhne také obměna strojního vybavení v naší truhlářské a soustružnické dílně, která nám umožní řešit více pracívlastními prostředky bez nutnosti zadávání externím dodavatelům,“ dodává Marek Plochý.
Ani dílny ČD Muzea v Lužné nezahálejí. Do konce roku by se měla dokončit oprava parní lokomotivy Matylda 313.432. Souběžně se pracuje na opravě parní lokomotivy Ušatá 464.008. Probíhají práce na opravě nákladního vozu Ztrc. Centrum historických vozidel se v letošním roce zaměřilo také na zajištění vyšší údržby u motorových lokomotiv řady 720 / 721 a 749 / 751, kterou zajišťuje externí dodavatel, a na údržbu osobních vozů. U externího dodavatele probíhá generální oprava tří vozů Ce „Rybák“.
Zdroj: České dráhy