foto: FB Ondřej Prokop se souhlasem / public domain/Ondřej Prokop (ANO)
Největší železniční tendr v dějinách ČR se stává i třaskavým politickým tématem. Jeho průběh ostře kritizuje šéf pražského hnutí ANO Ondřej Prokop.
Obří tendr Prahy a Středočeského kraje vyjde na rekordních 142 miliard. Prokop v exkluzivním vyjádření pro RAILTARGET odsoudil zejména krátkou časovou dotaci na podání nabídek dopravců v takto velké soutěži: „méně než sedm týdnů na zajištění dodavatele v miliardové zakázce je zcela neadekvátní,“ uvedl.
Psali jsme
České dráhy odstartovaly soutěž na výrobce nových vlaků EMU 400, s nimiž plánují vstoupit do největšího železničního tendru pro Prahu a Středočeský…
Prokop: Dát 91 % na cenu je rezignací na kvalitu
S krátkou lhůtou v soutěži Prahy a Středočeského kraje souvisí i vysoký důraz na cenu v návazném tendru Českých drah na výrobce kolejových vozidel EMU 400. Cena pro České dráhy totiž představuje 91 % z celkových hodnotících kritérií zakázky. Prokop takové nastavení považuje za nešťastné: „Dát 91 % váhy hodnocení pouze na cenu znamená faktické rezignování na kvalitu, komfort i inovace,“ uvedl.
K vysokému podílu ceny v rámci hodnotících kritérií se pro RAILTARGET vyjádřil také specialista interní komunikace ČD Petr Šťáhlavský: „Pokud jde o kritéria hodnocení zakázky, pak lze obecně konstatovat, že porovnání ceny je zcela jednoznačné, nezpochybnitelné a transparentní kritérium s možností okamžitého porovnání a vyhodnocení. To je také důvod, proč má v Česku ve veřejných tendrech cena stále podstatnou míru na hodnocení nabídek.“
Snaha o nejbezpečnější cestu se nemusí dlouhodobě vyplatit
Prokop má však opačný názor než Šťáhlavský: „Pokud má být veřejná doprava skutečně moderní a komfortní, musí se takové soutěže hodnotit komplexně – nejen podle nejnižší ceny. Doufám, že tato zakázka, která je pro obslužnost Prahy tak důležitá, neskončí v rukách ÚOHS, jako stavba metra D a její zpoždění nebude stát Prahu další zbytečné finanční prostředky,“ řekl předseda pražského ANO a dodal: „Místo skutečně strategického výběru výrobce nových vlaků pro dalších 30 let sledujeme snahu jít nejbezpečnější cestou, která ale Praze a cestujícím může přinést v budoucnu vážné problémy.“
Prokop zároveň připomíná, že příprava zakázky „zabrala více než dva roky a dokonce na ni dohlížela i Transparency International, což mělo být zárukou férového a kvalitního procesu.“ I přesto však podle něj vznikly pochybnosti, zda se podařilo vytvořit opravdu strategicky a dlouhodobě udržitelné zadání, které cestujícím zajistí dostatečný komfort.
Situaci kolem největšího českého železničního tendru všech dob nadále bedlivě sledujeme. Aktuálně prověřujeme další informace, které má naše redakce k dispozici: Navážeme s nimi v nejbližších dnech v samostatném článku.