EU version

Před 153 lety spojila Dráha císaře Františka Josefa Prahu s Vídní

Před 153 lety spojila Dráha císaře Františka Josefa Prahu s Vídní
foto: RAILTARGET/Současná podoba Hlavního nádraží v Praze
17 / 12 / 2024

Stěny hlavního nádraží v Praze by mohly vyprávět mnoho příběhů. Budova měla mnoho podob, ale především názvů. Jaká všechna pojmenování hala dostala?

Hlavní nádraží v Praze patří mezi nejvýznamnější a nejrušnější budovy v celém hlavním městě. Denně jeho chodbami prochází okolo sto tisíc cestujících. Tento důležitý dopravní bod, který spojuje Prahu se zbytkem České republiky zná každý. V minulosti ale nádraží vystřídalo mnoho podob, a co víc, především více názvů. Nádražní budova by rozhodně měla hodně co vyprávět. V článku se vydáme do minulosti a nahlédneme do historie jedné z nejvýznamnějších železničních stanic u nás. 

Hlavní nádraží v Praze a jeho vznik 

Na výstavbě nádraží se začalo pracovat v roce 1869. Předcházelo tomu zbourání pražských hradeb, čímž se uvolnilo mnoho prostoru a město tak mohlo vzkvétat. Stavební práce netrvaly příliš dlouho a  byly dokončeny roku 1871. Zajímavostí je, že na území dnešních kolejí, byla v minulosti postavena vinařská Neubergova usedlost. Bohužel ale podlehla požáru a nic se z ní nedochovalo. Vlaky z Prahy do světa vyrazily 14. prosince roku 1871. V tento dne zde začala být obsluhována Dráha císaře Františka Josefa. Jednalo se o významné propojení české metropole, která přes Benešov a Tábor pokračovala až do rakouské Vídně.  Jednalo se již o třetí propojení mezi Prahou a Vídní. A stalo se tomu tak přesně před 153 lety. Tedy 14. prosince 1871, byl na novém pražském nádraží císaře Františka Josefa zahájen provoz „Dráhy císaře Františka Josefa" do Benešova, Tábora a Vídně. 

Hlavní nádraží měnilo své jméno s ohledem na dobu

Za úplně prvotním designem budovy stojí Vojtěch Ignác Ullmann a Antonín Barvitia. Cestující zde našli například restaurace, ale i kanceláře. Díky své mozaikové podlaze dostalo nádraží přezdívku Zámecké nádraží. Ve stejné době se uskutečnila výstava také prvního vinohradského tunelu. Železniční doprava se začala rozvíjet. V letech 1901 až 1909 probíhala přestavba nádraží, a to za účelem zvýšení kapacity. O nový vzhled se postaral Josef Fanta, který nechal vzniknout největší a nejvýznamnější secesní stavbu, kterou můžeme dodnes v Praze navštívit. Zapsala se také na seznam kulturních památek České republiky.

Nádraží císaře Františka Josefa, wikimedia commons

Roku 1919 bylo nádraží přejmenována na Wilsonovo nádraží. Proč zrovna tento název? Nově vzniklá republika chtěla tímto krokem poctít amerického prezidenta, kterým byl v té době Woodrow Wilson. Na konci 20. let prošla trať velkou změnou, a to elektrifikací. Název si budova zachovala až do roku 1940. Není překvapením, že právě v tomto roce došlo k jeho přejmenování. V období Protektorátu Čechy a Morava se název změnil na německý Prag Hauptbahnhof. Dostalo se také na výstavbu druhého vinohradského tunelu. Po roce 1945 se na scénu vrátilo opět Wilsonovo nádraží. V době komunismu si nádraží vysloužilo již použitý, tentokrát ale český název, Praha hlavní nádraží. Největší změny se nádražní hala dočkala v 70. letech minulého století, kde zde byla postavo metro linky C. 

 

 

Hlavní nádraží v budoucnu: Jaké jsou plány? 

V minulosti mělo nádraží mnoho názvů a mnoho podob. Radikálních změn se ale dočká v blízké budoucnosti. V roce 2023 byl představen vítězný návrh na úpravu hlavního nádraží a jeho okolí. Odbavovací halu vymění nejvetší dřevostavba v Česku a krásně tak propojí nádražní budovu s Vrchlického sady. V plánu je také nová tramvajová trať. Předpokládá se, že by se s výstavbou začalo v roce 2028, ale uvidíme, kde bude pravda.

Zdroje: encyklopedie.praha2.cz, idnes.cz, kudyznudy.cz, novyhlavak.com

Tagy