foto: ČD Nostalgie /Prasátko
Lokomotivy, přezdívané Prasátko, se na koleje československé železnice dostaly přibližně před 70 lety. Od té doby poctivě sloužily nejen v depech, ale například i v dolech a na stavbách.
První prototyp lokomotivy Prasátko byl vyroben v roce 1955. Již dva roky poté započala sériová výroba, která trvala až do roku 1962. Celkem výrobní brány ČKD opustilo přes 800 lokomotiv, z nichž některé směřovaly i do vzdálených zemí, jako byly Indie nebo Egypt. Jak ale uvádí web Vlaky.net, více jak 600 kusů zůstalo na našem území.
Prasátko: Vysloužilo si spoustu přezdívek
Kvůli nedostatkům náhradních dílů pro původně používané motory, byly později některým lokomotivám motory vyměněny a došlo tak na jejich přejmenování na T 211.1. Nezůstalo však u jednoho přejmenování a obě verze byly později ještě přejmenovány na 700 a 701.
Oba oficiální názvy byly však během využívání lokomotiv zastíněny přezdívkami, které tyto stroje obdržely. Mezi ty nejpopulárnější patří Prasátko. Tu si lokomotiva vysloužila kvůli svému vzhledu, který díky dvěma velkým průduchům v průčelí motoru může připomínat právě prasečí rypák. Jak ale píše server Loko-motiv.cz, přezdívek si stroj vysloužil více. Mezi další hojně používané pojmenování patří například Skokan. Toto pojmenování si lokomotiva získala tím, že při nešetrné obsluze během rozjezdu je schopna výrazně poskakovat. Originální přezdívky nejsou u železničních strojů nikterak zvláštní. Známe také Karkulku, Hurvínka, Bardotku, ale také Hašišbednu či Šukafon.
Psali jsme
Stovky nadšenců, tisíce cvaknutí spouští a dojetí na tvářích. Ikonická lokomotiva Bobina 140.052, která brázdila československé tratě téměř sedm…
Prasátko lze na kolejích spatřit i dnes
Lokomotiva byla okamžitě po své výrobě zařazena do práce. Napříč Československem byla využívaná jako posuvná lokomotiva v depech, součást vlaků pro údržbu tratí a podívala se i do pískoven a dolů. Sloužila například i v OKD Ostrava, jak uvádí Kzc.cz. Se zvyšujícím se opotřebením a zároveň snižující se poptávkou po jejich využití byly některé lokomotivy postupně vyřazovány. V tom lepším případě je převzaly jiné podniky, kde Prasátka sloužila dále. V horších případech však došlo na jejich úplnému vyřazení, nebo k odstavení na vedlejší kolej, kde stroje postupně chátraly.
V současnosti je využití Prasátek v běžném provozu již minimální, i když je lze na kolejích vzácně stále spatřit. Jejich nový život jim však často vdechují různé spolky. Například železniční muzeum Výtopna Slaný na svém webu popisuje příběh jednoho konkrétního kusu. Ten si nejdříve prošel svou bohatou historií. Od roku 2019 je majetkem muzea, a to ho mimo využití v rámci areálu někdy nasazuje i do nostalgických vlaků.
Zdroj: Vlaky.net; Lokomotiv.cz; Kzc.cz; Vytopnaslany.cz