foto: redakce /ilustrační foto, ComfortJet
České dráhy odstartovaly soutěž na výrobce nových vlaků EMU 400, s nimiž plánují vstoupit do největšího železničního tendru pro Prahu a Středočeský kraj. Otázky vzbuzují především stanovená zadávací kritéria této veřejné zakázky. ČD totiž klade největší důraz na cenu, které dávají váhu 91 %. Snaha o bezpečné vyřešení soutěže je ale důsledkem komunikačních problémů způsobených Prahou a Středočeským krajem.
České dráhy oficiálně odstartovaly výběr výrobce nových vozidel EMU 400. Informace o vypsání soutěže se objevila na evropském věstníku pro veřejné zakázky (TED). ČD se s novými vlaky plánují zúčastnit obřího tendru na dopravní obslužnost Prahy a Středočeského kraje, jehož celková hodnota dosahuje astronomických 142 miliard. Jedná se o náš historicky největší železniční tendr. Vítězný dopravce získá možnost obsluhovat po dobu 30 let hlavní tratě v hlavním městě a Středočeském kraji.
Psali jsme
Praha a Středočeský kraj připravují historicky největší tendr na liberalizaci železniční dopravy s plánovanými investicemi kolem 100 miliard…
Cena na prvním místě
Středočeský kraj uveřejnil oznámení o zahájení tendru pro výběr dopravce na dalších 30 let v upravené podobě až 10. dubna s lhůtou pro podání nabídek do 28. května. Tato časová dotace je však velmi krátká. České dráhy, které se jako dopravce chtějí soutěže účastnit, se dostávají vlivem Středočeského kraje pod tlak. Na sehnání dodavatele, který jim kolejová vozidla dodá mají jen necelých 7 týdnů. Zatímco jiní dopravci mohou vlakové jednotky nakupovat napřímo, České dráhy mají jako státní dopravce povinnost vypisovat návazné tendry na výrobce vozidel.
Národní dopravce již tento tendr vypsal, klíčové kritérium je ale z 91 % cena. Zbývajících 9 % České dráhy rozdělily na dva ukazatele, a to navýšení délky záruční doby nad zadavatelem požadovanou minimální délku 24 měsíců (7 %) a konstrukční hmotnost vlakové jednotky v provozním stavu (2 %). Vzhledem k běžné praxi vyhodnocování tendrů z toho vyplývá, že obří zakázku od Českých drah získá ten výrobce kolejových vozidel, který nabídne nejlevnější řešení bez ohledu na kvalitu.
Snaha o slepě bezpečnou cestu
Je s podivem, že cena má v rámci zadávacích kritérií veřejné zakázky Českých drah tak markantní převahu a chybí další v obdobných případech očekávané ukazatele. Evidentní nepoměr hodnot kritizuje i právnička Mgr. Ing. Andrea Kneiflová, LL.M, ze spolku Fair Rail, který se tématu zadávání veřejných zakázek věnuje: „Takovéto nastavení hodnotících kritérií není příliš šťastné, protože nezohledňuje další možné hodnotitelné kvalitativní parametry, které se promítají například do komfortu cestujících a takto nenabízí například prostor na inovace,” uvedla Kneiflová a dodala, že je ze zadání patrná „snaha o slepě bezpečnou cestu“.
Psali jsme
V neděli 15. prosince 2024 začal na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v hlavním městě vzroste…
Nejasnosti ohledně PTK
Na první pohled by se mohlo zdát, že ČD při vypisování soutěže téměř zcela rezignovaly na kvalitu vozidel. Je ale důležité si uvědomit, že jde o spíše o důsledek dlouhodobých komunikačních problémů, který do tendru vnesli především politici ze Středočeského kraje a Magistrátu hlavního města Prahy.
Zadavatelé, tedy Praha a Středočeský kraj, připravili ke svému tendru předběžné tržní konzultace (PTK) s výrobci kolejových vozidel. Nabízí se tedy otázka, proč byla jako stěžejní kritérium v soutěži Českých drah stanovena právě cena, když byly PTK provedeny. Redakce RAILTARGET aktuálně zjišťuje vyjádření Prahy a Středočeského kraje k těmto nejasnostem.
S tím souvisí i historický vývoj soutěže. České dráhy totiž tendr na nové vlaky vypsaly již v roce 2022, aby jej následně v listopadu 2024 zrušily. Pražský deník uvedl, že důvodem ke zrušení bylo nedodržení časového rámce pro zveřejnění požadavků na vlaky ze strany objednatele dopravy, tedy hlavního města. České dráhy tak pravděpodobně raději při vypisování nové soutěže zvolily bezpečnou cestu s důrazem na cenu, aby nedocházelo k dalším průtahům ze strany Prahy a Středočeského kraje.