foto: Gerry Balding / Flickr/Projíždějící vlaky
Vlak je druh železniční dopravy, který přepravuje zboží, zvířata a cestující. V minulosti byly vlaky taženy koňmi, postupem času převládly parní stroje a později dieselové a elektrické motory. Jak se takový vlak vlastně řídí?
Abychom mohli odpovědět na otázku, jak řídit vlak, je důležité pochopit, kdo je strojvedoucí a co je jeho úkolem. Strojvedoucí je osoba odpovědná za řízení vlaku. Před jízdou kontroluje technický stav hnacího vozidla a přepravuje osoby nebo zboží. Je také zodpovědný za kontrolu předepsané rychlosti, zastavování vlakových souprav a odstavování železničních vozů.
Každý vlak se skládá z lokomotivy a vagónů. V současné době se nejčastěji používají dieselové lokomotivy, které vozí naftu ve vlastní nádrži, a elektrické lokomotivy, které jsou napájeny z trolejového vedení. V minulosti byly tyto vlaky poháněny párou, vyráběnou z vody v parním kotli. Každý vlak řídí strojvedoucí, lokomotiva je řízena směrovým přestavníkem. Strojvedoucí jím určuje, kterým směrem se bude vlak pohybovat. V kabině je tzv. řídicí kontrolér, který slouží k tomu, aby dal lokomotivě povel k jízdě, a brzdař, který slouží k tomu, aby dal povel k zastavení vlaku.
V kabině je také velké množství ovladačů a indikátorů, žárovek a sdělovačů. U dieselových lokomotiv jsou otáčky dieselového motoru řízeny regulátorem, který reguluje množství nafty, jež je následně dodáváno do motoru. U elektrických lokomotiv regulátor řídí množství elektrické energie. Ta je dodávána do elektromotorů, které lokomotivu pohánějí. Když chce strojvedoucí vlak zastavit, musí použít brzdy. Brzdy se ve vlaku ovládají změnou tlaku vzduchu.
Vagony vlaku jsou s lokomotivou spojeny silnou gumovou trubkou, do které lokomotiva během jízdy vhání vzduch. Pokud vlak potřebuje zastavit nebo zpomalit, vypustí z brzdové trubky trochu vzduchu. Jakmile tak učiní, tlak v potrubí klesne, a vagony tak začnou brzdit. Strojvedoucí používá k řízení vlaku návěstidla, která jsou umístěna vedle trati. Signalizace slouží k tomu, aby vlak určil, jakou rychlostí má jet. Signál funguje také jako semafor a informuje vlak červeným světlem, aby zastavil, nebo zeleným a žlutým světlem, aby pokračoval v cestě. Signální světla jsou řízena výpravčím na trati mezi stanicemi.
Každý signalista musí být označen červenou čepicí. Lidé se s ním mohou setkat při výpravě osobního vlaku. Jeho hlavním úkolem je to, co cestující nevidí. Signalista obsluhuje výhybky a návěstidla pomocí zabezpečovacího zařízení. Určuje také, odkud vlak přijíždí a kam jede, a co je možná nejdůležitější, kontroluje, zda jede bezpečně. Jeho úkolem je také dávat příkazy k posunu výhybek, které jsou ovládány posunovačem, jenž kontroluje a řídí polohu pohyblivé části výhybky. Řidič je informován o bezpečné jízdě.