foto: Redakce RAILTARGET/Podvýbor pro dopravu PSP ČR
Poslanecká sněmovna zažila tichou, ale významnou změnu. Podvýbor pro dopravu má nového předsedu, o jehož strategickou pozici projevilo zájem hned několik politických stran.
V Podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny ČR došlo k výměně vedení. Dosavadní předseda Ondřej Lochman (STAN) byl zvolen senátorem za obvod Mladá Boleslav, což vedlo k jeho rezignaci na poslanecký mandát a tím i na funkci předsedy podvýboru pro dopravu. Jeho nástupcem se stal poslanec Jiří Slavík z TOP 09.
Jiří Slavík: Kdo je nový předseda Podvýboru pro dopravu?
Kdo je Jiří Slavík? Český politik a poslanec za TOP 09. Do vysoké politiky vstoupil v roce 2021, kdy byl zvolen poslancem Poslanecké sněmovny. Předtím působil jako starosta města Votice, kde získal zkušenosti v oblasti veřejné správy. Slavík se ve Sněmovně začal profilovat jako zastánce regionálního rozvoje. V lednu 2022 se stal členem Podvýboru pro technickou ochranu životního prostředí a o měsíc později vstoupil do Podvýboru pro dopravu, jehož předsedou se oficiálně stal 24. října 2024.
TOP 09 ho do funkce předsedy prosadila na základě jeho politické zkušenosti, avšak jeho přímé vazby na dopravu nejsou tak výrazné jako u jeho předchůdce. Ondřej Lochman byl znám svým zaměřením na konkrétní dopravní projekty, zejména během svého působení jako starosta Mnichova Hradiště, kde úspěšně realizoval například modernizaci dopravního terminálu. Tyto zkušenosti z komunální politiky mu pomohly i ve vysoké politice. Lochmanovo zvolení do Senátu je považováno za logický posun, přesto někteří vnímají jeho odchod jako ztrátu pro Podvýbor pro dopravu.
Psali jsme
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s předsedou Podvýboru pro dopravu PSP ČR Ondřejem Lochmanem (STAN) ze semináře „Bezpečnost na železnici“,…
Politické šachy: ANO a ODS chtěly post předsedy
Volba nového předsedy podvýboru pro dopravu nebyla bez politických třenic. O tuto pozici projevila zájem jak politická uskupení ODS, tak i ANO, ačkoliv jeho šance jako opozičního hnutí byly minimální. Obzvláště ODS usilovala o to, aby post připadl poslanci Stanislavu Blahovi, který je znám svou aktivitou v podvýboru pro dopravu. Blaha je členem hospodářského výboru a podvýboru pro dopravu, kde se angažuje v otázkách dopravní politiky a infrastruktury. Navzdory těmto snahám byl do funkce předsedy podvýboru zvolen Jiří Slavík z TOP 09. Jeho jmenování odráží aktuální situaci vyjednávání uvnitř Poslanecké sněmovny, kde koaliční strany hledají konsenzus při obsazování klíčových pozic.
Psali jsme
Dozorčí rada národního dopravce prošla v tichosti personální obměnou. Z kontrolního orgánu Českých drah byl odvolán Jiří Minka, o kterém…
Výzvy pro nového předsedu Podvýboru pro dopravu
Jiří Slavík přebírá vedení Podvýboru pro dopravu v době, kdy Česká republika čelí řadě výzev v oblasti dopravní infrastruktury. Mezi klíčové priority patří modernizace silniční a železniční sítě, zlepšení dopravní dostupnosti regionů a řešení problematiky nákladní dopravy v městských oblastech.
Jednou z nejvýznamnějších výzev bude především vysokorychlostní železnice (VRT). Tento projekt, který má potenciál zcela proměnit způsob cestování v ČR a propojit zemi se zbytkem Evropy, zatím naráží na řadu překážek – od majetkových vyrovnání po nedostatek koordinace mezi státem a kraji.
Projekt sice slibuje vyšší rychlost, nižší uhlíkovou stopu a výrazné zkrácení doby cestování, avšak zároveň naráží na častý odpor místních obyvatel a starostů. Slavík, coby bývalý starosta, by mohl sehrát i roli mediátora mezi státem a dotčenými obcemi.