foto: Dopravní podnik- tiskové materiály/Metro- ilustrativní obrázek
Dopravní podnik vypsal výběrové řízení na realizaci opravy kolejových vozidel traťové mechanizace. Jedná se však skutečně o koncepční řešení? Dopravní podnik totiž plánuje investovat nemalé finanční prostředky do oprav dnes již zastaralých železničních vozidel. Nabízí se tak otázka, zda není v konečném důsledku hospodárnější investovat do nových moderních lokomotiv?
DPP očekává, že se celková hodnota sektorové veřejné zakázky vyšplhá na 50 milionů. Hodnota vyhrazené změny závazku činí 15 milionů korun. Modernizace má být realizována do 48 měsíců od uzavření rámcové dohody o dílo. Opravy mají být realizovány například v Depu Hostivař, Zličín a Kačerov.
Opravy těchto drážních vozidel, zejména pak lokomotiv, není možné řešit pouze jednorázovými opravami. Vzhledem k tomu, že některé z nich jsou staré i čtyřicet let, je více než jasné, že řadových oprav bude mnohem větší množství. Otázkou také je, zda bude i v budoucnosti možné sehnat všechny potřebné náhradní díly, které budou zapotřebí pro opravu těchto železničních vozů.
Dopravní podnik má v plánu investovat do těchto železničních vozidel:
- lokomotiv řady 797.8
- přívěsných vozů typu PV
- nákladního vozu typu SA
- řídícího vozu typu RV 10
- speciálních vozíků metra typu SVM 12
- motorových univerzálních vozidel typu MUV 73.
- motorových univerzálních vozidel typu MUV 74 M
- motorových univerzálních vozidel typu WŽB 10.1 M
Otázkou však zůstává hospodárnost tohoto rozhodnutí. Dopravnímu podniku jsme proto zaslali otázky, odpovědi naše redakce očekává v nejbližších dnech. S ohledem na budoucí investice lze očekávat, že v konečném důsledku vyjdou opravy čtyřicet let starých vozidel dráž než zakoupení nových.
Dalším faktorem totiž zůstává, jak dlouho ještě staré lokomotivy vydrží v provozu? Koupi nových vozů se totiž Dopravní podnik stejně nevyhne. Nebylo by tedy mnohem úspornější vyhlásit rovnou výběrové řízení na koupi nových lokomotiv, které budou sloužit mnoho následujících let? Koncepce Dopravního podniku proto působí značné rozpaky v českém železničním sektoru. Dokonce se o tomto záměru hovoří jako o „nekoncepci“, která jde zcela proti západním dopravním železničním trendům. Staré lokomotivy se těm dnešním totiž nemohou vyrovnat ani v otázkách bezpečnostních prvků, na které je v současné době stále větší tlak.