EU version

Pardubický kraj se stal liščím revírem. Obnova železničních vozidel je v plném proudu

Pardubický kraj se stal liščím revírem. Obnova železničních vozidel je v plném proudu
foto: České dráhy/public domain/RegioFox
27 / 07 / 2024

Počátkem července byla dokončena modernizace regionálních vlaků v objednávce Pardubického kraje na trati Pardubice – Chrudim – Havlíčkův Brod, kde cestující vozí hned sedm nových moderních motorových jednotek RegioFox. Pardubický kraj se tak, spolu s Vysočinou, stal jedním z premiantů provozu nových regionálních vlaků. Kromě Lišek, jak se RegioFoxům lidově říká, se cestující v regionu mohou v následujících letech těšit na dodávku dalších moderních vlaků v podobě celkem osmi osvědčených elektrických jednotek RegioPanter.

„Cestující mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem si již několik týdnů užívají cesty moderními vlaky RegioFox, a to se vším komfortem v podobě klimatizace, Wi-Fi internetu nebo zásuvek na dobíjení cestovní elektroniky. Na regionální tratě tak přinášíme zážitek z jízdy, který ještě před několika lety byl vyhrazen pouze některým dálkovým vlakům. I to je důkaz toho, jak moc se v posledním období mění vozový park Českých drah,“ uvádí k novým RegioFoxům Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a připomíná: „U nových vlaků jsou však často i věci, které cestující na první pohled nezaznamená, ale o to jsou důležitější. Všechny RegioFoxy jsou například vybavené palubními jednotkami evropského zabezpečovače ETCS. Investujeme tedy nejen do pohodlí pro naše cestující, ale také do jejich bezpečí.“

RegioFox/České dráhy/public domain

Obnova železničních vozidel dlouhodobě patří mezi jednu z priorit kraje z hlediska železniční dopravní obslužnosti. „Na trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem, ale také mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami, se nasazením jednotek RegioFox dostáváme na úroveň 21. století z hlediska železničních vozidel. Celkem jsme u Českých drah objednali sedm RegioFoxů za 665 milionů korun. Pevně věřím, že se již brzy vozy řady 810, ale i 814 RegioNova, stanou v rámci běžného provozu minulostí a budeme na ně vzpomínat již jen v rámci nostalgických jízd nebo při mimořádnostech a výpadcích modernějších vozidel,“ říká hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Vozy řady 814 Regionova se pořízením nových RegioFoxů prozatím přesunou na jiné tratě v kraji. „Díky nasazení RegioFoxů se nám uvolní vozy 814 RegioNova, které budou nově jezdit na tratích Přelouč – Heřmanův Městec a Chrudim – Moravany – Holice. Do budoucna však budou vyměněna i tato vozidla. Prozatím však pomohou v jiných částech kraje,“ vysvětluje akci kulový blesk náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš. „Nasazení nových vozidel je jednoznačně další krok k tomu, abychom na našich regionálních tratích mohli nabídnout cestujícím komfortní vozy, což je určitě jeden z důvodů, proč zvolit veřejnou dopravu,“ říká Michal Kortyš.

„Díky tomu, že jsme se zácvikem našich zaměstnanců v Pardubickém kraji začali už na jaře, tehdy ještě s využitím zapůjčené jednotky ze Středočeského kraje, zkrátili jsme čas mezi předáním nových vlaků a jejich nasazením do pravidelného provozu na minimum a první pardubické jednotky tak mohly vyjet do provozu už na konci června,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. „Sedm nových RegioFoxů znamená více než osm stovek nových sedaček pro cestující. Každý den pardubické Lišky najedou dohromady skoro 2 700 kilometrů,“ dodává Ješeta.

kabina RegioFox/České dráhy/public domain

Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.

České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů. Po jejich dodání od výrobce jsou postupně nasazovány do provozu na tratích nejen v Pardubickém kraji, ale také v Královéhradeckém, Jihočeském a Plzeňském kraji, na Vysočině, v Praze a středních Čechách.

Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“

  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
  • 8 jízdních kol,
  • 3 kočárky,
  • 2 invalidní vozíky,
  • 1 bezbariérová toaleta,
  • klimatizace,
  • Wi-Fi síť,
  • zásuvky 230V+USB,
  • audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
  • délka 44,4 metrů,
  • hmotnost 83 tun,
  • max. rychlost 120 km/h,
  • výkon 750 kW,
  • počet motorů – 2,
  • počet hnaných náprav – 4,
  • přenos výkonu hydrodynamický,
  • počet podvozků – 3,
  • počet dveří – 4.

Zdroj: Tisková zpráva České dráhy 

Tagy