EU version

Pantografům i Tornádům odzvonilo. Vozy řady 460 nahradí nové, moderní vlaky

Pantografům i Tornádům odzvonilo. Vozy řady 460 nahradí nové, moderní vlaky
foto: Flickr/Domonik P./public domain/Elektrická motorová jednotka 460
19 / 07 / 2024

Konec pro staré elektrické jednotky řady 460, kdysi přezdívané „Pantograf“, nebo „Tornádo“. Tento model si na železnici odsloužil své, proto jej na trati nahradí nové, moderní, klimatizované a bezbariérové vlaky.

Tyto elektrické motorové jednotky řady 460 se poprvé vydaly na trať v roce 1971. Bylo jich vyrobeno okolo čtyřicet tři kusů. Každá jednotka je složená z dvou čelních motorů, má čtyři hnací nápravy, tři vložené vozy a dokáže jet rychlostí až 110 km/h. Jejich provoz byl na trati z Ústí nad Labem do Prahy, dále se proháněla v Olomouci a okolí, na Ostravsku a také na Slovensku. Poslední využití bylo mezi Zastávkami Olomouc, Přerov, Hranice na Moravě a Vsetín. Tudy vedla poslední pravidelná linka motorové jednotky „Pantograf“. Nyní je zařazen do provozu na trase mezi Opavou a Krnovem, kvůli stavebním pracím na trati. Z tohoto důvodu zde byla možnost naposledy využít řadu 460 což znamená, že poslední možnost se povozit v této mašince bude možné pouze do letošního 26. července. Mezi léty 1970 a 1971 byla vyráběna také podobná elektrická jednotka řady 560, která však jezdila pouze v okolí Brna a Bratislavy. A provoz řady 560 byl před několika lety ukončen.

A co se s nimi teď stane? Pár z nich bude vystaveno v depozitáři v Národním technickém muzeu v Chomutově. Pár z nich zůstane v záloze minimálně do konce léta jako pomocník v případě nedostatku vlaků RegioPanter, které je nahradili. Zbytek vyrobených vozů bude zlikvidováno a ocitnou se tak v kovošrotu.

Rozloučení s „Pantografem“ proběhlo letos 19. a 20. dubna na trati v Olomouci do Střelné a ní pak do Chomutova. Zde se setkala historie a moderní jednotky. Byl zde „Pantograf“ 451/452, dále „Tornádo“ 460 a z moderních elektrických jednotek se ukázal nový RegioPanter a také jednotka řady 560. Toto setkání bylo jedinečné, dojemné a krásné zároveň. A to proto, že zde řada 460 končí a RegioPanter začíná.

 

Zdroj: České dráhy

Tagy