foto: Flickr/Domonik P./public domain/Elektrická motorová jednotka 460
Konec pro staré elektrické jednotky řady 460, kdysi přezdívané „Pantograf“, nebo „Tornádo“. Tento model si na železnici odsloužil své, proto jej na trati nahradí nové, moderní, klimatizované a bezbariérové vlaky.
Tyto elektrické motorové jednotky řady 460 se poprvé vydaly na trať v roce 1971. Bylo jich vyrobeno okolo čtyřicet tři kusů. Každá jednotka je složená z dvou čelních motorů, má čtyři hnací nápravy, tři vložené vozy a dokáže jet rychlostí až 110 km/h. Jejich provoz byl na trati z Ústí nad Labem do Prahy, dále se proháněla v Olomouci a okolí, na Ostravsku a také na Slovensku. Poslední využití bylo mezi Zastávkami Olomouc, Přerov, Hranice na Moravě a Vsetín. Tudy vedla poslední pravidelná linka motorové jednotky „Pantograf“. Nyní je zařazen do provozu na trase mezi Opavou a Krnovem, kvůli stavebním pracím na trati. Z tohoto důvodu zde byla možnost naposledy využít řadu 460 což znamená, že poslední možnost se povozit v této mašince bude možné pouze do letošního 26. července. Mezi léty 1970 a 1971 byla vyráběna také podobná elektrická jednotka řady 560, která však jezdila pouze v okolí Brna a Bratislavy. A provoz řady 560 byl před několika lety ukončen.
Psali jsme
Francouzská železniční síť je vzorem pro mnoho evropských států včetně Česka. Důkazem je i stále užší spolupráce Správy železnic s SNCF. Jak tato…
A co se s nimi teď stane? Pár z nich bude vystaveno v depozitáři v Národním technickém muzeu v Chomutově. Pár z nich zůstane v záloze minimálně do konce léta jako pomocník v případě nedostatku vlaků RegioPanter, které je nahradili. Zbytek vyrobených vozů bude zlikvidováno a ocitnou se tak v kovošrotu.
Rozloučení s „Pantografem“ proběhlo letos 19. a 20. dubna na trati v Olomouci do Střelné a ní pak do Chomutova. Zde se setkala historie a moderní jednotky. Byl zde „Pantograf“ 451/452, dále „Tornádo“ 460 a z moderních elektrických jednotek se ukázal nový RegioPanter a také jednotka řady 560. Toto setkání bylo jedinečné, dojemné a krásné zároveň. A to proto, že zde řada 460 končí a RegioPanter začíná.
Zdroj: České dráhy
Tagy