foto: Autor: České dráhy/Bateriový vlak RegioPanter
Na trati z Ostravy do Veřovic jezdí od prosince 2024 první čtyři bateriové vlaky RegioPanter. Od té doby najezdily přes 170 tisíc kilometrů. Moravskoslezský kraj se tak může pochlubit rychlým a ekologickým vlakovým spojením bez přestupů.
Prvním regionem, který se může pochlubit provozem ekologických bateriových vlaků je Moravskoslezský kraj. Na trati se denně objevují tři jednotky. Zbývající čtvrtá slouží jako záložní. „Čtveřice bateriových vlaků má na kontě za čtvrt roku zhruba 170 tisíc najetých kilometrů, to je jako kdyby čtyřikrát objely zeměkouli. Skoro polovinu z najetých kilometrů absolvovaly v čistě bateriovém režimu. Vlaky RegioPanter jsou ekologické a zákazníkům přinesly na kolejích Moravskoslezského kraje větší komfort nejen v podobě nových souprav, ale i pohodlnějšího cestování bez přestupů. Aktuálně tak na trati z Ostravy do Veřovic sledujeme zhruba patnáctiprocentní nárůst počtu cestujících,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec v tiskové zprávě, kterou má redakce k dispozici.
Psali jsme
Už více než měsíc brázdí koleje v Moravskoslezském kraji bateriové vlaky. Sever Moravy je vůbec prvním regionem u nás, kde jezdí jednotky s tímto…
Bateriové vlaky RegioPanter pro ekologické cestování
Podle Škoda Group, výrobce vlaků, činí odhadovaná roční úspora nafty u bateriových jednotek RegioPanter nejméně 200 tisíc litrů. Odhadovaná úspora emisí CO2 je přibližně 500 tun. Výhodou vlaků je, že se nabíjí během jízdy, nebo když stojí pod trolejovým vedením. Další výhodou je možnost dobíjení mimo elektrické vedení, tzv. rekuperace, při níž jsou baterie dobíjeny během brždění. Bateriové vlaky navíc nabízí více než dvojnásobnou účinnost pohonného řetězce, což přináší další úsporu energie.
„Díky bateriovým vlakům získáváme první velmi cenné zkušenosti, které nám pomáhají provoz jednotek optimalizovat tak, aby byl co nejvíce efektivní. Jak z pohledu spotřeby energie a jejího dobíjení, tak kapacity baterií a dojezdu vlaku. Bez zajímavosti není například účinnost rekuperace, která díky energii získané z brzdění vlaku dokáže na některých úsecích, například při jízdě z Veřovic do Studénky, do baterií dodat zpět nemalé množství elektrické energie, kterou motorový vlak získat zpět neumí,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Bateriové vlaky přinášejí méně hluku
Bateriové vlaky nabízí nejen ekologičtější způsob dopravy, ale také zaručují tišší jízdu díky nižším emisím hluku. To ocení i obyvatelé aglomerací v blízkosti železniční trati, pro něž bateriové vlaky představují nižší hlukovou zátěž. Ekologický provoz a nižší hluková zátěž jsou navíc možné i bez ovlivnění okolí trati a rázu přírody elektrifikací.
„Nasazení bateriových vlaků přináší konkrétní ekologické benefity, mimo jiné úsporu stovek tun emisí oxidu uhličitého ročně. A to jsme u prvních čtyř bateriových vlaků. V příštích letech k nim přibude dalších patnáct,“ řekl Josef Bělica, hejtman Moravskoslezského kraje.

Bez nafty díky bateriovým vlakům
Na trati z Ostravy do Veřovic museli dříve cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Důvodem je to, že místní trať má jen částečnou elektrizaci. Nyní díky bateriovým vlakům cestujícím přestupy odpadnou, jelikož celou trať obslouží jen jeden vlak s elektrickým pohonem. Vlak svou velkokapacitní baterii využije v místech, kde elektrické vedení chybí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje. Díky bateriím také odpadá nutnost zbrojení vlaku naftou, které snižuje dobu jejich nasazení v provozu.
„Bateriové vlaky nejsou jen ekologickým řešením, ale také symbolem technologického pokroku. Dnešní železnice potřebuje flexibilní a efektivní řešení, která dokážou spojit elektrifikované i neelektrifikované tratě do jednoho funkčního celku. Právě bateriová technologie nám umožňuje překonávat limity infrastruktury a zároveň přinášet vyšší komfort cestujícím i provozovatelům. To, co je již dnes v provozu v Moravskoslezském kraji, se v příštích letech může stát standardem moderní regionální dopravy po celé zemi,“ uvedl Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.
Do projektů na provoz bateriových vlaků se zapojily i další kraje v České republice.
Zdroj: Článek vychází z tiskové zprávy Českých drah