EU version

Opulentní vagony světa: Od špinavých uhláků k vanám pro krále i s posilovnou

Opulentní vagony světa: Od špinavých uhláků k vanám pro krále i s posilovnou
foto: Simon Pielow / Wikimedia Commons/Luxusní Maharajas' Express v Indii
08 / 03 / 2025

Doba, kdy lidé cestovali v prázdných vozech určených na převoz uhlí, je již minulostí. Dnes si lidé užívají luxus ve vlaku s vlastní vanou, hostinou na zlatých talířích nebo soukromým obývákem. To jsou nejpřepychovější vlaky světa.

Letos 27. září uplyne přesně 200 let od chvíle, kdy se na železnici poprvé projela parní lokomotiva vezoucí nadšené pasažéry. Podle informací magazínu History Today se tak stalo na přibližně 40 km dlouhé trati spojující města Darlington a Stockton na severu Anglie.

Z uhláků k luxusním vlakům světa 

Lokomotiva s názvem Locomotion vyvinutá Georgem Stephensonem tehdy převezla 450 šťastlivců, kteří během jízdy stáli v minimalistických vozech určených primárně na převoz uhlí. Rychlost se vyšplhala na dnes poněkud úsměvných 25 km/h. Od té doby se cestování vlakem proměnilo k nepoznání. A to nemluvíme jen o  jízdě v rychlovlacích, ale i o pohodlí. Dnes si můžeme užívat jízdu na prostorných sedačkách, ale třeba i na plyšových křesílkách nebo gaučích v kupé o velikosti menší garsonky.

 Gillet’s Crossing / Wikimedia Commons

Maharádžův expres: 1400 km po Indii

První z tratí, na kterou se podíváme má královské zacházení vetknuté přímo ve svém názvu: Mahárádžův expres nabízí vlakový výlet nazvaný Dědictví Indie, který vede z Bombaje do hlavního města Dillí. Cesta dlouhá necelých 1400 km trvá sedm dní a její součástí jsou i výlety po indických památkách, jak jsme se dočetli na jejich stránkách. Například návštěva Taj Mahalu, Jantarové pevnosti v Džaipuru nebo projížďku lodí na jezeru Pichola.

Ani samotná cesta vlakem není nijak skromná. Web společnosti zmiňuje vestavěné telefony na mezinárodní hovory v každém kupé, prostorné skříně nebo vany se studenou i teplou vodou. Nechybí ani opulentní hostiny plné místních jídel podávaných na zlatem lemovaných talířích. 

Rovos Rail: Garsonka a viktoriánská vana

Zdá se vám sedm dní málo? Pak je tu africká Rovos Rail nabízející patnáctidenní výpravu z jihoafrického Kapského Města až do Dar es Salaamu v Tanzanii. Interiér vlaku pochází z 20. století a je inspirovaný legendárním Orient Expressem. Na výběr je z několika kategorií ubytování, z nichž ta nejvyšší zabírá polovinu vagónu (16 m2), což odpovídá velikosti nejmenší garsonky. Královské apartmá nabízí soukromý obývák a plně vybavenou koupelnu s viktoriánskou vanou. 

Součástí cesty jsou stejně jako u Mahárádžova expresu také návštěvy pamětihodností. Dojde na safari v rezervacích Madikwe a Selous, prohlídku Viktoriiných vodopádů nebo výpravu přes pohoří Udzungwa.

Norient Express: Důraz na udržitelnost

Za přepychovými vícedenními cestami ale nemusíte cestovat za hranice Evropy. Trasa chystaného vlaku Norient Express bude protínat Norsko, jak už slovní hříčka v názvu napovídá. Podle informací magazínuVogue Scandinavia začne šestidenní cesta po krásách Norska v Bergenu a bude pokračovat do historického města Trondheim.

Norient expres se ponese v duchu udržitelnosti: trasu budou obsluhovat moderní elektrické vlaky, které v kombinaci s norským důrazem na využívání obnovitelných zdrojů energie slibují nižší emise než běžné vlaky. Pozornost je věnována také designu interiéru, který zahrnuje lokálně vyráběný nábytek s plyšovými prvky. Součástí vybavení je i posilovna, kdyby vás náhodou scenérie za okny začaly nudit. Vlak na svou první výpravu vyrazí v listopadu tohoto roku. 

 

Je evidentní, že cestování vlakem se leckdy pořádně prodraží, chcete-li si vychutnat ty nejluxusnější služby a vybavení. Spousta tratí ale nabízí neméně zajímavé zážitky za mnohem nižší ceny. V dalším článku se proto podíváme na tři světové tratě, které vám rozpočet rozhodně nezruinují.

Tagy