foto: DPP/Filip Jiřík/Tramvaj 52T při zkušebním provozu
Škoda Group na veletrhu TRAKO v Gdaňsku představila tramvaj ForCity Plus 52T pro Prahu, která spojuje inovace, komfort a bezpečnost v novém standardu městské dopravy.
Škoda Group na letošním veletrhu TRAKO odhalila svou nejmodernější tramvaj – ForCity Plus 52T. Vozidlo určené pro hlavní město Prahu je plně nízkopodlažní a díky kombinaci plně a částečně otočných podvozků zvládá i nejnáročnější městské tratě. Díky tomu se hodí jak do historických center s úzkými ulicemi a ostrými oblouky, tak i na tratě s prudkým stoupáním.
Generální ředitel Škoda Group Petr Novotný uvedl, že projekt má širší evropský význam: „Tramvaj ForCity Plus 52T není jen novým vozidlem pro Prahu, ale ukázkou toho, jak mohou naše inovace inspirovat městskou dopravu i v dalších evropskýchmetropolích“. Soustředit se Škoda plánuje na polský trh, na kterém je už dnes velmi aktivní. Metro značky Škoda jezdí ve Varšavě a tramvaje Škoda ve Vratislavi.
Psali jsme
Bez soutěže, bez konkurence. Škoda Group, největší tuzemský výrobce železničních vozidel, si udržuje pevné postavení na českém trhu, kdy v České…
Pro tramvaj ForCity Plus 52T vidí Škoda Group uplatnění v nejednom polském městě. „Je uzpůsobena pro veškerou infrastrukturu. Stejně jako v případě varšavského metra i na dalších projektech chceme spolupracovat s místním průmyslem a dodavatelským řetězcem, aby naše projekty přinášely přidanou hodnotu nejen dopravě, ale i celé společnosti,“ doplnil Novotný.
Šurovský: Škoda precizně dodržela harmonogram, to není v Evropě běžné
Dopravní podnik hlavního města Prahy potvrdil, že projekt nové tramvaje běží přesně podle plánu. Technický ředitel – Povrch, DPP Jan Šurovský zdůraznil, že spolupráce se Škoda Group probíhá bez zpoždění a s výjimečným dodržováním termínů. Vítěz zakázky byl oznámen už v listopadu 2023, smlouva byla podepsána o měsíc později a první vůz spatřil světlo světa ve výrobním závodě v lednu letošního roku. Na jaře letošního roku následovaly zkušební jízdy, které dopadly úspěšně. Tramvaj má tak najety všechny povinné testovací kilometry.
Podle Šurovského je výjimečné, že se podařilo dodržet až do konce harmonogram, ve kterém už do počátku nebyly rezervy. „Do konce tohoto roku očekáváme provoz 20 těchto vozů v Praze. To není v Evropě standardem, že je harmonogram dodržen,“ přiblížil nejbližší budoucnost s tím, že takto precizně dodržený harmonogram není v evropském měřítku zdaleka běžný.
Komfort, technologie i ekologická klimatizace
Tramvaj ForCity Plus 52T z dílny Škoda Group vznikla s ohledem na skutečné podmínky městského provozu. Její konstrukce je navržena tak, aby zvládla i ty nejnáročnější úseky pražské sítě – od úzkých křivolakých ulic po tratě s větším převýšením. Klíčovým prvkem jsou kombinované podvozky, které se otáčejí, takže se vozidlo pohybuje plynuleji v obloucích a zároveň méně opotřebovává koleje. Díky tomu dokáže jezdit tišeji, úsporněji a s nižšími náklady na údržbu.
Velkou výhodou je nízkopodlažnost celé tramvaje, což není u takto dlouhých kolejových vozidel samozřejmostí. Cestující tak mohou nastupovat bez jakýchkoliv schodů, což ocení nejen lidé s omezenou pohyblivostí, ale i rodiče s kočárky nebo starší lidé.
Interiér navržený designéry Škoda Group klade důraz na prostor a přehlednost. Širší průchody mezi články i promyšlené uspořádání sedadel zajišťují pohodlnější a vzdušnější prostředí. Tramvaj ForCity Plus 52T je vybavena klimatizací s ekologickým chladivem R290, moderním LED osvětlením, pokročilým informačním systémem se šesti obrazovkami a wifi připojením pro cestující.
Bezpečnost na prvním místě
Jedním z nejvýznamnějších prvků nové tramvaje je pokročilý antikolizní systém, který kombinuje HD kamery a technologii LiDAR. Díky tomu vozidlo dokáže detekovat překážky, včas varovat řidiče a v případě nutnosti automaticky spustit nouzové brzdění. Tento systém výrazně zvyšuje bezpečnost provozu a řadí model 52T mezi nejbezpečnější tramvaje na evropském trhu.
Tramvaj je zároveň konstruována s ohledem na vysokou kapacitu a provozní spolehlivost. Měří přibližně 32 metrů, váží 48 tun a pojme až 243 cestujících, z toho 70 sedících. Maximální rychlost dosahuje 70 km/h, napájení je zajištěno napětím 600 voltů.
Zdroj: Tisková zpráva Škoda Group