EU version

Nezapnout televizi 60 dní nebo jednou zvolit vlak? Emisí ušetříte stejně

Nezapnout televizi 60 dní nebo jednou zvolit vlak? Emisí ušetříte stejně
foto: ChatGPT/Jízda autem vyprodukuje až 10x více emisí než vlakem
06 / 02 / 2025

Jedna jízda vlakem místo autem ušetří tolik emisí, jako 38 týdnů recyklace. Srovnání, jak velký dopad mají ekologické kroky oproti jedné jízdě vlakem vyčíslila britská CBT. V České republice tvoří osobní automobilová doprava největší podíl dopravních emisí.

Ekologie, třídění, emise. Jaký ale mají reálný dopad jednotlivé kroky, které pro záchranu klimatu podnikáme? Campaign for Better Transport (Kampaň pro lepší dopravu, CBT) společně s britským National rail vyčíslila, jaký dopad má jedna jízda vlakem oproti jedné jízdě autem. Cílem kampaně je podpořit myšlenku, že i malé kroky mohou způsobit velké změny. Právě výměna auta za vlak patří k jedněm z nejsignifikantnějších.

Aby toto tvrzení CBT potvrdila, pro začátek srovnala vlak s jízdou v autě. Pokud jste majitelem malého vozu, vaše jízda průměrně vyprodukuje 5x tolik emisí, než pokud byste zvolili vlak. V případě že vlastníte větší vůz na benzín, rozdíl se vyšplhá průměrně na desetinásobek. Studie porovnává s emisemi elektrického vlaku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na každodenní bází můžeme šetřit planetu například lepším hospodařením s energiemi, tříděním, recyklací. V porovnání s jednou jízdou vlakem bychom ale museli 455x nezapnout varnou konvici, vypojit mrazák z elektřiny na 17 let, nenabíjet mobil víc jak 8 let nebo se skoro 60 dní nedívat na televizi po dobu 6,5 hodiny denně.

Jednou jízdou vlakem namísto automobilu ušetříme stejně emisí jako kdybychom 38 týdnů poctivě recyklovali nebo nepoužili 136 jednorázových kelímků. Studie se také zabývala také tím, jaký vliv by měla tato změna v širším měřítku. Pokud by každý řidič ve Velké Británii vyměnil na jedu zpáteční jízdu auto za vlak, ušetřil by tak stejné množství emisí, které se ušetří díky recyklaci 450 olympijských bazénů naplněných tříděným odpadem. Jiným přirovnáním je rok zhasnuté veřejné osvětlení v půlce Velké Británie.

Campaign for Better Transport

Celkem o 15% by se uhlíková stopa dala snížit v případě, že by se zavedl jeden den v týdnu jako veganský, zavedením LED žárovek, recyklováním, praním prádla na 30 místo 40 stupňů a výměny pouhé jedné zpáteční cesty měsíčně z auta na vlak. Uvedl to web National rail, který se na studii podílel.

Emise v České republice

V České republice tvoří emise z dopravy 16,1 % z celkových 119,41 CO2 eq (ekvivalent CO2) ročně, což je 19,27 mil. tun CO2. Největší podíl jednoznačně tvoří osobní automobilová doprava. Vlaková doprava tvoří 0,2 % z celkových emisí ČR, tato hodnota je započtena v ostatní dopravě. Data o emisích letecké dopravy mohou z grafu vypadat nevinně, skutečnost je ale taková, že data se počítají pouze emise vyprodukované odlety z českých letišť a jsou tak pravděpodobně podhodnocená. Větší podíl na produkci emisí v České republice má ale výroba elektřiny a tepla, na druhém místě průmysl. Doprava zaujímá třetí příčku.

ChatGPT, Fakta o klimatu

Když jde o ekologickou dopravu, vlaky rozhodně vedou. Podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) je jejich emisní stopa minimální – na kilometr a cestujícího vyprodukují jen 14 gramů CO2, což je obrovský rozdíl oproti autům nebo letadlům. Jak to, že jsou tak šetrné? Jedním z hlavních důvodů je elektrifikace železnic.

Emise a technologie

V Evropě se do elektrifikace investuje čím dál víc, což znamená, že vlaky jedou na elektřinu, která pochází z obnovitelných zdrojů. V Švédsku je třeba více než 75 % železnic elektrifikovaných a většina energie pochází z vodních elektráren. Další výhoda vlaků spočívá v jejich kapacitě. V jednom vlaku se může pohodlně přepravit spousta lidí, což znamená, že emise na osobu jsou výrazně nižší než v případě auta. Moderní vlaky navíc využívají technologie, jako je rekuperace brzdné energie. Díky tomu zvládne vlak odchytit energii, která by při brždění přišla nazmar a vrátí ji zpět do oběhu.

ChatGPT, Rekrabička

A aby toho nebylo málo, i samotná konstrukce vlaků se stále zlepšuje. Mnohem více se používají lehké materiály a aerodynamika je na vysoké úrovni, což vše přispívá k ještě menší spotřebě energie. A když už mluvíme o high-tech vlacích, příkladem jde samozřejmě Japonsko a Francie – jejich vysokorychlostní spoje (Shinkansen, TGV) nejsou jen rychlé, ale i energeticky úsporné.

Tam kde elektrika nevede už i v České republice umíme využít jiné technologické postupy. Bateriové vlaky jsou v ČR již rok v provozu. Druhou variantou je vodík. Obě alternativy se dají kombinovat s napojením na elektrifikované tratě a vodík nebo baterii tak využívat jen tam, kde je to potřeba. Právě technologie přinášejí do cestování větší komfort pro cestující, co se týče přestupů nebo samotné cesty, a mají potenciál zájem o železniční dopravu zvyšovat.

„Na českých železnicích jezdí zhruba třetina vlaků starších třiceti let. Nasazení nových moderních vozidel výrazně zvyšuje počet cestujících na tratích, kde takové vozy slouží. Současné tempo obnovy železničního vozového parku není dostačující. Ruku v ruce s tím jde i nutná obnova infrastruktury, aktuálně se hodně pracuje na zvyšování bezpečnosti provozu a implementaci evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS),“ uvedla na svém webu Asociace podniků českého železničního průmyslu.

 

 Zdroje:

Better Transport info sheet

National Rail

Fakta o klimatu

Rekrabička

ACRI

 

 

Tagy