EU version

Neviditelná nebezpečí železniční dopravy: Co čísla říkají o bezpečnosti vlaků

Neviditelná nebezpečí železniční dopravy: Co čísla říkají o bezpečnosti vlaků
foto: Správa železnic/Železniční tragédie u Pardubic
14 / 01 / 2025

Cestování vlakem je považováno za jedno z nejbezpečnějších. Co ukazují statistiky?

Železniční doprava je považována za jednu z nejvíce bezpečných způsobů cestování. Lidé ji využívají každý den a je tak nedílnou součástí životů většiny obyvatel. Nemusí se vždy jednat pouze o zdlouhavé cesty na druhou stranu státu. Železnice je také oblíbená v oblasti příměstské dopravy. Jejím cílem je snížit počet osobních aut, změnšit dopravní kolony a zlepšit životní prostředí, na což se aktuálně zaměřuje celá Evropská unie, a to pomocí Green dealu. Vlaky využívá každý den statisíce cestujících. 

Je pravdou, že se na železnici nestávají nehody každý den. Díky tomu dostáváme pocit, že se jedná o velmi bezpečný způsob dopravy. Nehody na silnici se stávají běžně, a tak je jednoznačně vlak mnohem bezpečnější. Pokud chceme být ale úplně přesní, musíme se na to podívat matematicky. Jako v každé obasti, i v dopravě existují každoroční statistiky, které jsou velmi důležité. Ne všechny čísla jsou ale tak jednoduché a k některým číslům se musíte i častokrát propočítat, abyste vůbec mohli různé oblasti porovnávat.

Vlak nebo automobil? Šance na nehodu jsou skoro totožné

Z počtu úmrtí na železnici je důležité podotknout, že byly odečteny oběti, které byly vlakem sraženy. Takovéto situace bohužel nemůžou strojvedoucí ovlivnit a jedoucí vlak jen velmi težko zastaví. Ze všech propočtů vychází, že každý kilometr při jízdě vlakem máte šanci 1:500 000 000, že se stane něco, co vás ohrozí na životě. Když se podíváme na silniční dopravu, zde je pravděpodobnost 1:515 000 000. Podle této jedné konkrétní statistiky tedy vyplývá, že silniční a železniční doprava mají skoro stejnou číselnou hodnotu.

Statistiky ukazují, že je železnice a silniční doprava podobně nebezpečná. Z praxe ale můžeme vědět, že tomu tak není. Železniční doprava je stále jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy. Na silnici v roce 2024 došlo celkem k 92 217 nehodám, k čemuž má vlaková doprava opravdu daleko. Celkově bylo zraněno zhruba 25 500 lidí. Zatímco na trati se minulý rok staly dvě nehody, při kterých bylo zraněno zhruba padesát lidí. Jen na příkladu z minulého roku můžeme jasně vidět, že tyto čísla říkají něco jiného a není se tak důvod k obavám, pokud cestujete po kolejích.

Vlakové tragédie v Česku

Nejvíce obětí si v České republice vyžádala srážka osobního vlaku s motorovým. Tragédie se stala 14. listopadu roku 1960 poblíž obce Stéblová u Pardubic. Osobák, tažený parní lokomotivou, zde narazil do motoráku, který byl plný cestujících. Při nehodě zemřelo 118 cestujících a zhruba dalších 100 bylo zraněno. Nejednalo se pouze o úmrtí zapříčiněné srážkou vlaků. Mnoho cestujícíh také uhořelo.

 

 

 

 

 

Nejčerstvější a poslední železniční tragédií byla srážka vlaků poblíž nádražní stanice v Pardubicích. Jednalo se o spoj dopravní společnosti RegioJet a nákladního vlaku ČD Cargo. K havárii došlo v noci 5. června roku 2024. Při nehodě zahynuly 4 osoby a dalších 27 osob bylo zraněno. Podle Drážní inspekce projel osobní vlak návěstidlo stůj. Trať, která už v té době prošla modernizací, disponovala zabezpečovacím zařízením ETCS, které stojvedoucí upozorní na červenou. Lokomotiva RegioJetu ale tímto novým zabezpečovacím systémem ještě nebyla vybavena. K tragédie se dostavil také majitel dopravní společnosti Radim Jančura.

Zdroje: medium.seznam.cz, idnes.cz, vlaky.net, nehody.cdv.cz

Tagy