foto: Železničář /Pavel Peterka, legenda jídelních vozů Českých drah
Pavel Peterka, legenda jídelních vozů Českých drah, zažil víc než jeden dramatický moment. Prozradil, jak jídelní vůz dokáže proměnit chaos v klid. Jeho životní příběh inspiroval divadelní hru Jídelní vůz.
Rozhovor probíhal mezi stanicemi Bad Schandau a Praha na palubě EC 177, Peterka většinou jezdí dálkovými spoji.
Mimořádná událost: Jídelní vůz Českých drah jako oáza klidu
Vypráví, že v případě mimořádných událostí, kdy vlak je zastaven, tak jídelní vůz Českých drah může být oázou klidu. „V tu chvíli se jídelní vůz může stát i místem jakési mentální první pomoci, kdy snad dokážeme cestujícím ulevit od momentální starosti, protože každá mimořádnost starosti cestujícím přináší,“ uvedl s tím, že cestujícím je nabídnuto vlídné slovo, nebo něco dobrého.
David Šiktanc: Převod Peterkových příběhů na jeviště
Redaktora zajímá, zda lze i po letech na stejné trase stále objevovat něco nového. Na to má Peterka jasnou odpověď. „Vždy se najde něco nového. V tuhle chvíli je číslo jedna Ústí nad Labem a pohled k Varšavské ulici, tedy Činohernímu studiu, kde lze vytušit divadelní hru Jídelní vůz Davida Šiktance a mé druhé jevištní já v podobě Honzy Plouhara. Nikdy bych netušil, že takhle v rovině duchovní uvíznu zrovna v Ústí nad Labem,“ usmívá se.
Psali jsme
V blízkosti Malostranské se skrývá stanice metra, která nikdy nesloužila svému účelu. Klárov, tajný projekt z 50. let, měl nejen usnadnit dopravu,…
Honza Plouhar: Druhé jevištní já Pavla Peterky v divadelní hře Jídelní vůz
Právě jeho šmrnc a noblesní přístup k obsluze inspiroval totiž tvůrce divadelní hry Jídelní vůz. Vznikla podle skutečných historek z Peterkovy praxe. „Jednou za mnou přišli lidi z jednoho divadla. Že prý to, co dělám, musí vidět víc lidí. No, a tak vznikla hra Jídelní vůz,“ vypráví Peterka. Divadelní představení ústeckého Činoherního studia Jídelní vůz učinilo Pavla Peterku a jeho pracovní plac nesmrtelnými.
„Seděli jsme na premiéře s manželkou vedle sebe a je pravda, že u některých situací, monologů a dialogů jsme do sebe museli lehce ťuknout kolenem. Leccos nám to připomínalo a odcházeli jsme s velmi dobrým pocitem, protože Davidovi Šiktancovi se podařilo převést na jeviště přesně to, co se tu odehrává.“
Psali jsme
Když se řekne model železnice, většině se asi vybaví malá stavebnice, kterou si po večerech vypiplává nadšenec někde ve sklepě. V Království…
Česko-německé vztahy: Peterka o vlacích jako mostu mezi národy
Došlo při rozhovoru i na téma česko-německých vztahů. „Pro mě ta hranice není. Za ta léta už nemám pocit, že bych cestou do Německa jezdil do ciziny. České i německé kolegy považuju za jednu rodinu. Ale obecně si myslím, že česko-německé vztahy jsou alespoň z palubní úrovně výborné. Chtěl bych býti optimistou a doufám, že to tak zůstane i přes všechny prodavače strachu, kteří se v poslední době vyrojili. Věřím ve zdravý rozum,“ apeluje.
Psali jsme
RAILTARGET se ponořil do světa filmové kinematografie s vlakovou tématikou a zavzpomínal na kultovní snímek Ostře sledované vlaky.…
Hrajete každý den i ve vlaku...
Číšníkem v jídelním voze je od roku 1984 a cestující na něj nedají dopustit. „Vždycky mě bavilo být mezi lidmi. A jídelní vůz, to je takový malý svět sám pro sebe,“ říká. Během cesty umí všechno rozehrát jako na jevišti. „Hrajete každý den. Lidé jsou unavení, hladoví, rozmrzelí… A vy jim můžete den zlepšit nebo zkazit. Já radši zlepšuju,“ směje se.
Při obsluze si zakládá na kontaktu s cestujícími, které zná z vlaku i po letech. „Jedna paní mi řekla, že jsem jí připomněl tatínka, co byl taky číšník a měl šmrnc. Takové věci potěší,“ říká. V jídelních vozech jezdil více než polovinu života a na konec nehodlá myslet. „Dokud mě to bude bavit a dokud budu moct, budu jezdit. Tohle není jen práce, to je životní styl.“
Zdroj: Železničář