foto: SoThisIsPeter / CC BY-SA 4.0 / Wikimedia commons/RMT Union members striking outside Network Rail property near Cambridge Station on 21 June 2022
Požadavky vyšších mezd nebo zachování pracovních míst. To jsou hlavní témata největších stávek na železnici v Británii za posledních 30 let. Posléze s k nim přidali i pracovníci londýnského metra. Další stávky by měly proběhnout i zítra. Vlaková doprava je tak prakticky ochromena.
Nespokojenost zaměstnanců železnice kulminuje a Británie tyto dny zažívá stávky, které jsou srovnatelné s tzv. „zimou nespokojenosti“. Tehdy, na konci 70. let, probíhaly masivní stávky odborových svazů se snahou svrhnout labouristickou vládu Jamese Callaghana. To se odborům podařilo a v dalších volbách vyhrála Margaret Thatcherová. Současné stávky by mohly potenciálně sesadit Borise Johnsona a vyvolat předčasné volby. Britský premiér zatím odmítá s odboráři jednat.
Hlavní požadavky stávkujících jsou zvýšení platů až o 7 %, aby mzda částečně pokryla růst inflace, která je teď na 10 %. Některým zaměstnancům se jejich mzdy navíc nezvýšily už 3 roky. Vláda zároveň požaduje po drahách snížení výdajů, v přepočtu asi o 57 milionů korun. V praxi by to znamenalo zmrazení platů, velké propouštění a odvetné akce odborů.
K zaměstnancům drah se přidali také ti z londýnského metra, takže zůstalo z většiny zavřené. Očekává se, že kvůli růstu životních nákladů a nezvyšování platů se ke stávkujícím přidají lidé i z dalších odvětví, jako lékaři, učitelé nebo popeláři.
Samotná železniční doprava by mohla směrem k víkendu přestat jezdit úplně nebo jen sporadicky, spolu s londýnským metrem. Pokud se přidají i další složky dopravy, jako například autobusová, mohlo by to znamenat téměř naprostý kolaps. Podobné stávky se odehrály nedávno i v Bruselu, kdy byly na bruselském letišti zrušeny veškeré lety a autobusová doprava jezdila minimálně. S růstem cen lze předpokládat více takovýchto stávek po celé Evropě.
Tagy