EU version

Největší česká železniční tragédie: 120 mrtvých v ohnivém pekle

Největší česká železniční tragédie: 120 mrtvých v ohnivém pekle
foto: Martin Kolovratník / ANO/Největší česká železniční tragédie
22 / 11 / 2023

Na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se před více než šedesáti lety srazily dva osobní vlaky. Doposud se jedná o nejtragičtější železniční nehodu na našem území.

K neštěstí došlo v podvečer 14. listopadu 1960 před stanicí Stéblová. Kvůli nepříznivému počasí, mlze a tmě došlo k čelní srážce dvou vlaků. Jednalo se o osobní vlak 608 tažený parní lokomotivou a o osobní motorový vlak 653. Po srážce vlaků na místě vypukl požár, který vznikl vysypaným žhavým uhlím a unikající naftou. Nehoda si celkem vyžádala 118 obětí a dalších 110 lidí bylo vážně zraněno. 

Za viníka celé situace se označuje vlakvedoucí osobního vlaku 608. Ten pravděpodobně nepočkal na pokyny výpravčího a se svým vlakem předčasně vyjel ze stanice Stéblová, jak uvádí web Českých drah. Přes veškerá snažení se nepodařilo ani jeden z vlaků zastavit. Soupravy se střetly necelé dva kilometry za zastávkou. Do dnešního dne není jasné, proč vlak s parní lokomotivou vyjel dříve, než měl.

České dráhy / Public domain

Vyšetřování nehody započalo ihned po dokončení záchranných akcí. Nad celou situací visí jeden velký otazník. Průvodčí z vlaku 608 tvrdil, že v husté mlze zahlédl zelené světlo, které považoval za pokyn k jízdě od výpravčího. Tento signál však nemohl provést, nebyl v té době totiž na nástupišti. Průvodčí však nebyl jediným, kdo záblesk světla viděl. Jeho verzi potvrdili dva cestující. Odkud se zelený záblesk vzal, zůstává i po více jak půl století stále záhadou.

Poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník na své sociální síti upozornil na výročí této nešťastné události. „Věřím, že nic podobného nás už nikdy v dopravě nepotká,“ uvedl poslanec. Je velice důležité, aby se o těchto situacích hovořilo. V době nehody se o ní v médiích nesmělo podrobně informovat, aby nebyla pošramocena pověst socialistického zřízení.

Tagy