foto: tau280 / Flickr/Német különvonat
Náš blízký soused Rakousko skrývá spoustu krásných a dostupných výletů. Jednou z nich je malebný Semmering v Dolním Rakousku. Chcete-li si vychutnat všechny krásy přírody, které tato oblast nabízí, je nejlepší zvolit cestu vlakem.
Železnici Summering, která je od roku 1998 zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO, postavil v letech 1848 až 1854 inženýr Carl Ritter von Ghega. Byl synem albánských rodičů a narodil se v Benátkách. V polovině 19. století byl hlavním inženýrem Jižní dráhy.
Důvodem stavby bylo vytvoření přístupu z hlavního města R-U monarchie přímo k moři. Na trati vlak překonává 14 tunelů, 16 viaduktů a více než stovku menších kamenných a železničních mostů. Celá trať je dvoukolejná s levostranným provozem, její největší sklon je 28 stupňů. Trať byla elektrifikována v roce 1959.
Nádhernou přírodní scenérii si nejlépe prohlédnete z vlaku. Za každou zatáčkou se objeví nová scenérie, například skalnaté úseky nebo velkolepé viadukty. Železnice z Gloggnitz přes průsmyk Semmering do Mürzzuschlagu byla první horskou železnicí v Evropě se standardním rozchodem. Na stavbě pracovalo přibližně 20 tisíc dělníků, zajímavostí je, že třetinu z nich tvořily ženy.
Díky této železnici se mohla vídeňská šlechta dostat do alpské oblasti za jednu hodinu. Semmering se stal oblíbeným letním cílem všech obyvatel Vídně, kteří měli peníze, postavení a vznešenost. Šlechta jezdila vlakem do luxusních hotelů, lázní, divadel, ale také sledovat velkolepou promenádu přímo z železniční trati.
Semmering je dodnes velmi oblíbenou oblastí, zejména kvůli vybudovanému velkému lyžařskému středisku. Je dlouhá necelých 42 kilometrů a stále patří k nejvyužívanějším horským tratím v zemi.
Zdroj: dolni-rakousko.info