foto: Archiv/Nejlepší železniční přejezd je žádný přejezd, zaznělo na Podvýboru pro dopravu
Dnes. se konala 10. Schůze Podvýboru pro dopravu, které se zúčastnila také redakce RAILTARGET. Tématem schůze byl celkový stav zabezpečení železničních přejezdů s důrazem na kritická místa na hlavních železničních koridorech. O tématu přednášeli Petr Vůjtěch, ředitel odboru infrastruktury a územního plánování Ministerstva dopravy ČR a Radek Trejtnar, ředitel odboru traťového hospodářství Správy železnic. Podvýboru se zúčastnili i zástupci Českých drah.
"Vzhledem k tomu, že nehodovost na železničních přejezdech nemá klesající tendenci, je třeba neustále přijímat nástroje zvyšování jejich zabezpečení doplňováním závor, nahrazením přejezdů podjezdy a nadjezdy, zřízením nových průjezdových zabezpečovacích světelných zařízení (PZS) a přijímáním kompenzačních opatření", zaznělo ze strany Radka Trejtnara. Dále uvedl, že Správa železnic se prioritně snaží železniční přejezdy rušit nebo slučovat a to převážně v menších obcích, kde je nezabezpečených přejezdů nepřiměřeně mnoho (na jeden kilometr jsou i čtyři), což způsobuje vysoký výskyt nehod.
Na podvýboru zaznělo, že nejčastějšími příčinami nehod je nepozornost řidičů, kteří si častokrát přejezdu ani nevšimnou. Dále je to chybné vyhodnocení kritických situací a neznalost, případně chybná interpretace dopravních předpisů. Trejtnar také uvedl, že navzdory mnoha chybám řidičů, jsou nejčastějšími oběťmi železničních nehod chodci. Asi dvě třetiny případů jsou pak sebevraždy.
Na českých železnicích se aktuálně nachází 7 626 železničních přejezdů, z toho přibližně 715 z nich je označeno pouze výstražnými kříži, které jednak nezajišťují dostatečnou bezpečnost a také brání zvyšování traťové rychlosti. V neposlední řadě jsou železniční přejezdy problematické i z finančního hlediska. V roce 2022 náklady na jejich údržbu vyšly na 467,3 milionů Kč.
Tagy