foto: 2punys / Flickr/Flamská železnica
Polární záře není jediným krásným úkazem v Norsku. Flåmská železnice je považována za jednu z nejkrásnějších železničních tratí na světě a je jednou z nejnavštěvovanějších norských turistických atrakcí. Každoročně přitahuje návštěvníky z celého světa.
Trasa začíná ve vesnici Flåm a končí v horské stanici Myrdal. Norsko má krásnou přírodu a cesta po vlámské železnici to jen potvrzuje. Vlak projíždí soutěskami, vodopády a dalšími krásnými přírodními úkazy. Cestující se mohou těšit na průjezd dvaceti klasickými a čtyřmi vodními tunely.
Délka trati je něco málo přes 20 kilometrů. Vlak dosahuje převýšení 863,5 m a maximální sklon je 55 ‰ - 1:18. Rozchod kolejnic je 1435 mm.
Jeho maximální rychlost je 40 km/h. Celá cesta trvá přibližně jednu hodinu. Během jízdy vlak zastavuje na 8 zastávkách pomocí 5 brzdových systémů. Flåmsbana, norský název pro norskou trať, je jednou z nejstrmějších v Evropě. Proto tímto úsekem projíždějí pouze vlaky se dvěma a více lokomotivami, které mají speciální brzdový systém upravený pro vyšší výkon a spolehlivost.

Kvůli bezpečnosti je také vícenásobně vyztužená a její charakteristický kovový zvuk je během jízdy do údolí velmi dobře slyšet. Jedná se o klasické vlaky, což znamená, že se nejedná ani o ozubnicové, ani o podzemní lanovky. Trať je vzdálená asi sto kilometrů od Bergenu a spojuje Flåm na břehu Aurlandsfjordu s horskou železniční stanicí v Myrdalu.
Flåmsbana byla postavena v letech 1923 až 1936 a otevřena 1. srpna 1940 dvěma parními vlaky v každém směru, na které navazují denní vlaky Bergenské železnice. V roce 1944 byla dokončena elektrifikace, čímž se stala jednou z prvních elektrifikovaných železničních tratí v Norsku.
Cestu lze absolvovat jedním směrem, ale také z obou stran. Cestující ve vlaku nesedí, je v neustálém pohybu, aby mohli během cesty pozorovat přírodní krásy. Strmé horské stěny údolí Flåmsdalen opravdu stojí za pohled. Lidé mohou pozorovat divokou řeku, desítky vodopádů, krásné dřevěné kostelíky a osamělé farmy.

Nejkrásnější část se nachází téměř před koncem cesty. Vlak na 10 minut zastaví, cestující vystoupí na dřevěné nástupiště. Ocitnou se před mohutným vodopádem Kjorsfossen. Pak se v dolních kaskádách vynoří dvě skandinávské krásky v norských krojích a předvedou velkolepou dramatickou etudu podkreslenou Griegovou hudbou s norskými lidovými zvuky.
Zdroj: cestovanie.sme.sk