foto: Drážní inspekce / Public domain/Poříčany nehoda
Na Slovensku v roce 2023 vykolejilo 5 vlaků. Česká republika poslala slovenským železnicím vzkaz, aby si udělaly pořádek ve světle loňského vykolejení vlaku Pendolino v Žilině. V Košicích vykolejil vlak ZSSK kvůli posunuté výhybce pod vozem.
Kdo je na tom s vykolejením hůře, Česká republika, Slovensko nebo Maďarsko?
V České republice ujely vlaky za poslední čtyři roky přibližně 690 milionů kilometrů, což představuje 47 vykolejení. V Maďarsku vlaky ujely 310 vlakokilometrů, na které připadá 42 vykolejení, a na Slovensku ujeli přibližně 200 milionů vlakokilometrů s 22 vykolejeními. Po přepočtu na 10 milionů na tom byli nejhůře Maďaři, kteří zaznamenali 1,3 vykolejení, na druhém místě skončilo Slovensko s 1,1. Nejméně vykolejení za uplynulé období bylo v České republice, a to 0,7 vykolejení.
Jiří Kubáčka, odborník na vlakovou dopravu, uvedl, že ho výsledek nepřekvapil a že důvody byly různé. Vysvětlil, že výsledek je způsoben především stavem infrastruktury a navíc nepozorností a nedbalostí, kdy se zapomínají odstraňovat zastávky nebo výhybky. Dále uvedl, že Česká republika zažívá mnohem větší nápor dopravy a zaměstnanci jsou vyškoleni a usilovněji pracují, aby to zvládli. To však podle odborníka není vše. V Žilině vykolejilo české CARGA Pendolino kvůli tomu, že se neřídili signalizačními znaky. Lokomotiva soukromého Lokorailu vyjela z trati na bratislavském hlavním nádraží, a přestože příčina zatím nebyla objasněna, Sdružení železničních dopravců si nemyslí, že příčinou nehody byla infrastruktura, ale lidský faktor.
Ředitel asociace Patrik Benka uvedl, že důvodem je malý výběr řidičů a také málo škol a oborů, které by připravily kvalitního řidiče. Podle údajů obou provozovatelů jsou ve výkonech slovenských a českých linek obrovské rozdíly. Češi mají 2,6krát delší infrastrukturu a dosahují 3,4krát vyššího výkonu. Kubáčka argumentuje tím, že Češi mají strategickou polohu mezi dvěma velkými ekonomikami, tedy mezi Německem a Polskem. Dodal, že Slovensko má naopak nevýhodnou polohu, protože leží v Karpatském oblouku, kde jsou obtížné tranzitní trasy.
V důsledku špatné infrastruktury se vlaky musí neustále opravovat, což Slovensko stojí mnoho peněz. ZSSK upřesnila, že servis se v posledních letech pohybuje v rozmezí od desítek tisíc do 1,5 milionu eur. Cena závisela na rozsahu poškození a na tom, zda bylo možné problém opravit vlastními silami, nebo bylo nutné využít služeb externího opraváře.
Zdroj: Drážní inspekce, ZSSK