EU version

Nehoda pendolina v Bohumíně. Jak se dalo tragické události předejít?

Nehoda pendolina v Bohumíně. Jak se dalo tragické události předejít?
foto: Správa železnic/ETCS
28 / 06 / 2022

Včerejší srážka pendolina s posunovací lokomotivou ve stanici Bohumín byla tragickou událostí, při níž zahynul strojvedoucí protijedoucího vlaku. Mohlo se jí předejít? Odpovědí by mohl být systém ETCS.

Pondělní nehoda v Bohumíně, kdy došlo ke srážce pendolina, vyjíždějícího ze stanice, s posunovací lokomotivou mohla být odvrácena. Do budoucna by takovým tragickým událostem měl pomoci zabránit systém ETCS, tedy European Train Control System. Pokud by totiž zabezpečovací systém byl v provozu, k nehodě by nedošlo.

Právě systém ETCS by měl pomoci minimalizovat rizika nehod na našich páteřních tratích. Zabezpečovací systém totiž monitoruje všechny okolní vlaky a vyhodnocuje jízdu tak, aby jedoucí vlak byl vždy v bezpečném prostoru. Tento systém dokáže také zastavit vlak před návěstí Stůj nebo při indispozici strojvedoucího. Tedy aby například nevjel na již obsazenou kolej a nesrazil se s jiným vlakem.

Včera pendolino bohužel návěstí Stůj projelo. Zatím se stále neví, co přesně vedlo strojvedoucího k tomuto činu. Jeho kolegové ho totiž vnímali jako zkušeného pracovníka a nedbalost vylučují. Mohla by  být důvodem snad únava vedoucí k přehlédnutí stavu návěstí? Nebo došlo ke zdravotní komplikaci a strojvedoucí byl indisponován? Právě při takové situaci je systém ETCS řešením.

Přesnou příčinu nehody se dozvíme až s rozuzlením vyšetřování. Kriminalisté, po identifikaci těla strojvedoucího, nařídili soudní pitvu. Celková škoda se zatím vyšplhala ke čtyřiceti milionům korun. Dobrou zprávou je, že systém ETCS je od roku 2025 povinný, a proto bychom brzy neměli být svědky takovýchto tragických nehod. Nově vyrobené vozy tento systém mají již nainstalovaný. Bezpečná a moderní železnice by měla být opravdovou prioritou do příštích let. Je totiž podmínkou i pro vysokorychlostní tratě. Příjemným bonusem pak je, že vozy se systémem ETCS se budou moci pohybovat i po klasických tratích rychlostí vyšší než 160 km/h. Dočkáme se nejen větší bezpečnosti, ale také k dalšímu zkrácení vzdáleností po naší republice.

Více jsme o včerejší nehodě psali zde.

 

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace